گروه سیاسی: سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در اجلاسیه شصت‌و‌ششم سازمان ملل متحد، طاقت برخی هیات‌های غربی را طاق کرد؛ چنان‌که با طرح مجدد شبهاتی درباره هولوکاست و شناسایی مسببان اصلی حادثه 11سپتامبر، برخی از هیأت‌های غربی صحن علنی اجلاس را ترک کردند.

احمدی نژاد

رئیس‌جمهوری در این اجلاس با تأکید بر اینکه آزادی حقیقی، عدالت، حق انتخاب، عزت، رفاه و امنیت پایدار حق همه ملت‌هاست، اظهار داشت: کسب این ارزش‌ها نه از طریق اتکا به مدیریت ناصالح جهانی موجود یا دخالت مستکبران و یا از مجرای تفنگ‌ نیروهای ناتو بلکه در سایه استقلال و پذیرش حقوق متقابل و همدلی و همکاری به‌دست خواهد آمد.محمود احمدی‌نژاد شامگاه پنجشنبه سخنرانی خود را در این اجلاس انجام داد.

او در این اجلاس با طرح سؤالات مختلف، از برخورد دوگانه غرب با موضوعات بین المللی پرده برداشت. اتفاق ترک صحن علنی اجلاس در اجلاس‌های قبلی هم، در زمان طرح سؤالاتی درباره موضوع هولوکاست تکرار شده بود.طرح این سؤالات در سخنرانی رسمی احمدی‌نژاد در شصت‌وششمین مجمع عمومی سازمان ملل چنان بود که مورد سؤال مجدد خبرنگاران در کنفرانس خبری رئیس‌جمهور و گفت‌وگوهای اختصاصی وی با مدیران خبرگزاری آسوشیتدپرس، راشاتودی، پی‌بی‌اس و ‌ای‌بی‌سی آمریکا قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری در خلال این اجلاس با بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد و مقامات برخی کشورها از جمله نخست‌وزیر هند، رئیس‌جمهور عراق، رئیس‌جمهور سریلانکا، رئیس‌جمهور بولیوی، رئیس‌جمهور کومور، نخست‌وزیر سنت وینست و گرنادنیس، رئیس‌جمهور لبنان و برخی مقامات دیگر دیدار کرد. او همچنین در جمع ایرانیان مقیم آمریکا هم حضور یافت و دیداری نیز با رهبران گروه‌های ضد‌جنگ آمریکا نیز انجام داد.محمود احمدی‌نژاد در اجلاس شصت‌وششم سازمان ملل علاوه بر طرح موضوعاتی جدید، ترکیبی خلاصه از محورهای اصلی تمام سخنرانی‌هایی که در 6 اجلاس قبلی سازمان ملل ایراد کرده بود را نیز مطرح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با طرح این پرسش که «چه کسانی به بهانه حادثه مشکوک 11 سپتامبر و در واقع برای سلطه بر خاورمیانه و نفت آن، افغانستان و عراق را اشغال کردند و میلیون‌ها نفر کشته و مجروح و آواره بر جای گذاشتند؟» افزود: آنها با استفاده از شبکه استعماری رسانه‌ای در برابر سؤال از هولوکاست، سؤال‌کننده را مورد هجمه و تهدید قرار می‌دهند و در برابر سؤال از 11 سپتامبر تهدید به تحریم و حمله نظامی می‌کنند.

احمدی‌نژاد گفت: اگر برخی کشورهای اروپایی به بهانه هولوکاست پس از6 دهه همچنان به صهیونیست‌ها جریمه می‌پردازند، آیا مسببان برده‌داری و استعمار نباید به ملت‌های خسارت دیده، جریمه بپردازند؟ رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که آیا نمی‌بایست با محاکمه علنی متهم اصلی، عوامل تامین‌کننده فضای امن برای هواپیماهای مهاجم به برج‌ها، شناسایی و معرفی می‌شدند؟ گفت: چرا نباید با محاکمه علنی متهم اصلی، عوامل راه‌اندازی گروه‌های تروریستی و تحمیل جنگ و کشتار به ملت‌های منطقه معرفی می‌شدند؟ آیا اطلاعاتی هست که باید مخفی بماند؟ آنان اندیشه صهیونیستی را مقدس و سؤال از اساس و تاریخ آن را گناهی نابخشودنی می‌شمارند ولیکن توهین و تجاوز به حریم تمام مقدسات بشری و الهی را روا می‌دارند.

محورهای گفت‌وگو

رئیس‌جمهوری در دیدار با بان‌کی‌مون با اشاره به اسارت 4دیپلمات ایرانی گفت: درخصوص4 دیپلمات ربوده‌شده کشورمان اسنادی موجود است که آنان زنده و در اختیار رژیم صهیونیستی هستند، لذا از دبیر کل سازمان ملل انتظار می‌رود برای آزادی آنان اقدام جدی انجام دهد.احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با راشاتودی گفت: تشکیل دولت فلسطین یک جریان تاریخی است که کسی نمی‌تواند جلوی آن‌را بگیرد. او در گفت‌وگو با چارلی رز خبرنگار مشهور شبکه پی‌بی‌اس، در پاسخ به سؤالی درباره برخی انتقادها و مخالفت‌ها با دولت وی در داخل ایران اظهار داشت: ایران جامعه‌ای آزاد است و احزاب و گروه‌ها آزاد هستند که اظهارنظر و انتقاد کنند.وی در پاسخ به سؤالی درباره سوریه اظهار داشت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص تمامی کشورها حمایت از آزادی، عدالت و حق انتخاب آزاد است. ایران با دولت و مردم سوریه روابط دوستانه و صمیمی دارد و در تلاش هستیم بین دولت و عده‌ای که اعتراض دارند، تفاهم ایجاد کنیم.

 

جدول

کد خبر 146486
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز