پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای یمنی به مراسم تشییع جنازه شماری از قربانیان سرکوب‌های خونبار اخیر در این کشور، یورش برده و دست‌کم سه تن از عزاداران را کشته‌اند.

یمن

به گزارش خبرنگار پرس تی‌وی، این حمله زمانی انجام شد که هزاران نفر از مردم یمن چهارشنبه (30 شهریور) با هدف برگزاری مراسم تشییع تظاهرکنندگان کشته‌شده در حملات نیروهای امنیتی این کشور، در صنعا پایتخت یمن ‌تجمع کردند.

یکی از چهره‌های مخالف علی عبدالله صالح به حاضران گفت: آنان کاری کرده‌اند که شیطان هم نمی‌کرد. آن‌ها دست به کشتار و سرقت از اموال مردم زده‌اند و به خانواده‌های زیادی بی‌احترامی کرده‌اند.

مراسم تشییع کشته‌های سرکوب‌های اخیر یمن با تیراندازی که به کشته‌شدن سه نفر انجامید، مختل شد.

مردمی که از حمله به مراسم عزاداری خشمگین شده بودند، شعار لا اله الا لله، شهدا محبوب خدا هستند و قاتلان دشمن خدا هستند، سر دادند.

حملات چهارشنبه در حالی انجام شد که یک روز پیش از آن، مذاکراتی جهت پایان دادن به سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان ضددولتی و توقف درگیری‌ها بین سربازان پیوسته به انقلابیون و نیروهای دولتی، صورت گرفته بود.

این مذاکرات در پی سه روز خونریزی برگزاری شد که طی آن نیروهای امنیتی یمن و اوباش طرفدار صالح که لباس شخصی به تن داشتند، در شهرهای صنعا و تعز حدود 70 معترض را کشته و تعداد زیادی را زخمی کردند.

مردم یمن با برگزاری اعتراض‌هایی از اواخر ماه ژانویه، برکناری صالح از قدرت پس از 33 سال را خواستار شده‌اند.

صالح که برای مداوای جراحات ناشی از حمله خمپاره‌ای روز 13 خرداد به کاخ ریاست‌جمهوری، در عربستان به سر می‌برد تاکنون کناره‌گیری از قدرت را قبول نکرده است.

از زمان خروج صالح از یمن، تظاهرکنندگان مخالف وی در سراسر این کشور، روزانه با شرکت در تظاهرات اعتراض‌آمیز، خواستار جلوگیری از بازگشت وی به قدرت شده‌اند.

تظاهرکنندگان همچنین پیگرد قانونی صالح و دیگر مقامات رژیم وی را به علت کشتار صدها معترض از زمان آغاز تظاهرات و اعتراضات در ماه ژانویه تاکنون، خواستار شده‎اند.

گفته می‌‎شود، تا کنون صدها یمنی در جریان سرکوب معترضان به دست نیروهای علی عبدالله صالح، کشته و تعداد زیادی نیز زخمی شده‌­اند.

کد خبر 146373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز