گروه بین‌الملل: درحالی‌که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جمعه شب در سخنانی بر رفتن به سازمان ملل برای درخواست عضویت کامل فلسطین در این سازمان تأکید کرده است، گزارش‌ها از تلاش گسترده آمریکایی‌ها برای ممانعت از این مسئله خبر می‌دهد.

فلسطین

به گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین تلاش‌های دولت این کشور در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود به بررسی تحولات خاورمیانه و مذاکره درباره تصمیم تشکیلات خودگردان پرداخت. وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این مذاکره تلفنی به بررسی برخی مسائل مربوط به خاورمیانه، از جمله درخواست مقام‌های فلسطینی از سازمان ملل در چارچوب نشست دیگری از گروه چهارجانبه در نیویورک با هدف عضویت فلسطین در این سازمان پرداختند.

پیش از این ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که این کشور از درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هم در نشست خبری با کوین راد، همتای استرالیایی خود هشدار داد که فلسطینی‌ها باید از تلاش خود برای عضویت در سازمان ملل دست بکشند.

وی اعلام کرد که نمی‌خواهد احتمال موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا برای جلوگیری کردن از طرح عضویت فلسطین در سازمان ملل را مطرح کند اما شاهد حمایت رو به رشدی از این تلاش‌ها بوده است. آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با ادعای اینکه تشکیل کشور مستقل فلسطین فقط از طریق مذاکره با اسرائیل ممکن خواهد بود، اعلام کرده است که درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در این سازمان را وتو خواهد کرد. درحالی‌که پیش از این، مذاکرات تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی همواره با شکست مواجه شده است. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته بار دیگر اعلام کرد که واشنگتن برای بازگردان دو طرف به میز مذاکرات تلاش خواهد کرد.

کد خبر 145851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز