همشهری آنلاین: قورباغه نیزه سمی به عنوان یکی از زهرآگین‌ترین جانداران بر روی کره زمین شناخته می‌شود زیرا سم یکی از این قورباغه‌های پنج سانتیمتری برای کشتن 10 مرد بزرگسال کافی خواهد بود

قورباغه نیزه سمی

به گزارش خبرگزاری مهر، بومی‌های ساکن کلمبیا برای قرن‌ها از سم قدرتمند این جاندار برای زهرآگین کردن سرنیزه‌های خود در هنگام شکار یا جنگ استفاده می‌کردند.

این دوزیستان کوچک که از رنگ طلای یکدستی برخوردارند، تنها یک نمونه از 100 نوع گونه مختلف قورباغه‌های نیزه سمی هستند که ابعاد آنها از 2.5 تا 5 سانتیمتر متغیر است. زیستگاه این جانداران بخشی کوچک از جنگل‌های بارانزا در سواحل اقیانوس آرام در کلمبیا است و در حالی که تعداد آنها در محدوده کوچک زیستگاه‌شان بسیار زیاد است، از بین رفتن سریع جنگل‌های باران زا باعث شده نام این قورباغه‌ها در لیست گونه‌های در حال انقراض قرار گیرد.

رنگ این جانداران که به عنوان ابزاری برای فراری دادن شکارچیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، متناسب با موقعیت زندگی آنها سبز کمرنگ، نارنجی و طلایی است و غذای خود را از حشرات، جیرجیرک‌ها، مورچه‌ها، سوسک‌ها و موریانه‌ها تامین می‌کنند.

دانشمندان هنوز منبع این سم کشنده را در بدن قورباغه‌های کوچک پیدا نکرده‌اند اما احتمال می‌رود این دوزیستان سم‌های گیاهی که در بدن شکارهای آنها وجود دارد را به خود جذب می‌کنند، زیرا انواعی از این قورباغه‌ها که در انزوا و به دور از حشرات بومی زیستگاهشان زندگی می‌کنند، به هیچ وجه سمی نیستند.

گروههای مختلف تحقیقاتی بر روی کاربردهای احتمالی پزشکی سم قورباغه نیزه سمی طلایی مطالعات زیادی انجام داده‌اند که یکی از دستاوردهای ترکیبی از سم این جاندار نوعی مسکن به شدت قوی است.

کد خبر 145593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز