شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک خزنده شناس بر روی کوه‌های منطقه‌ای در کامبوج گونه‌ای جدید از مارمولک را کشف کرده که کور و بدون دست و پا است

مارمولک بدون پای کور

به گزارش خبرگزاری مهر، این خزنده عجیب که Dibamus dalaiensis نام دارد را یک خزنده شناس سازمان بین‌المللی "جانور و گیاه" به نام "نینگ تای" بر روی کوه‌های "کاردامم" در جنوب غربی کامبوج کشف کرده است.

این مارمولک که کور و بدون دست و پا است 15 سانتیمتر طول دارد و اولین نمونه کشف شده از این گونه جدید در کامبوج است.

این حیوان قرار است در فهرست بیش از 200 گونه از مارمولک‌های بدون پا و لیست 50 گونه جدید از خزندگانی که در یک دهه اخیر در سراسر دنیا کشف شده اند وارد شود.

این خزنده شناس در این خصوص اظهار داشت: "اول فکر کردم که شاید یک گونه شناخته شده باشد اما وقتی بهتر نگاه کردم فهمیدم که چیزی است که هرگز ندیده بودم."

در سا‌ل‌های اخیر بر روی این کوه گونه‌های متنوع جدیدی از جانوران کشف شده است.

مارمولک‌های بدون پا از خویشاوندان مارها هستند و همگی یک جد مشترک دارند اما برخی از ویژگی‌های آنها برای مثال شکل گوش‌های خارجی این مارمولک‌ها با مارها متفاوت است.

بعضی از این مارمولک‌ها کور هستند. قاره اصلی این گونه‌ها احتمالا آمریکا بوده است اما حدود 55 میلیون سال قبل اجداد آنها از طریق تنگه "برینگ" به آسیا راه یافته‌اند.

مارمولک بدون پای کور

همانند سایر مارمولک‌های بدون پا، Dibamus dalaiensis نیز احتمالا در زیر خاک زندگی می‌کند. درحقیقت این جانوران در زیر خاک نیازی به چشم و پا ندارند.

هنوز اطلاعات بسیار کمی در مورد این گونه جدید در دست است اما دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این حیوان برای شکار کرم‌ها، مورچه‌ها و موریانه‌ها از حس بویایی خود به جای بینایی استفاده می‌کند.

کد خبر 134919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز