دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل دیوان محاسبات روز گذشته در نشستی خبری به تشریح جزئیات دخل و خرج دولت در سال گذشته و تخلفات صورت‌گرفته در این مدت پرداخت.

عدم‌واریز 12.1 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی

به گزارش همشهری، عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس‌کل دیوان محاسبات با اشاره به عدم‌واریز12.1 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت خام به حساب ذخیره ارزی خاطرنشان کرد: در سال89 همچنین از محل صادرات شرکت ملی گاز باید 554‌میلیون دلار بابت 20‌درصد سهم صندوق توسعه ملی به این صندوق واریز می‌شد که نشده است. رحمانی فضلی گفت: در سال 89 یک معاوضه نفتی با حدود 54 میلیون بشکه به ارزش4.5میلیارد دلار صورت گرفت که این معاوضه از نظر دیوان محاسبات غیرقانونی بوده است.

افزایش مصرف بنزین

رئیس دیوان محاسبات در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به افزایش 6‌درصدی مصرف بنزین نسبت به 3ماهه اول سال گذشته، مصرف روزانه سال‌جاری را 59 میلیون و 820‌هزار لیتر عنوان و خاطرنشان کرد: آمار مصرف بنزین در مقیاس سرانه کاهش یافته اما به‌علت افزایش تعداد خودروها این رقم به‌صورت مطلق افزایش پیدا کرده است.

استقراض 148 هزار میلیارد ریالی برای پرداخت یارانه نقدی

رئیس‌کل دیوان محاسبات با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از 28 آذر سال گذشته، منابع حاصل از اجرای این قانون تا 31‌مرداد سال90 را تقریبا 254‌هزار و 601 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: دولت برای اجرای قانون مذکور 50‌هزار میلیارد ریال از بانک مرکزی به‌عنوان تنخواه‌گردان برداشت کرده و در حالی که باید آن را تا اسفند ماه سال گذشته تسویه می‌کرد، تا‌کنون این کار را نکرده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: 30‌هزار میلیارد ریال هم از محل فروش نفت خام صادراتی به همراه 18‌هزار میلیارد ریال علی‌الحساب دریافتی از شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو توسط دولت برداشت شده است؛ 50‌هزار میلیارد ریال هم از ردیف بودجه عمومی برای پرداخت یارانه توسط دولت برداشت شده است. به گفته رحمانی فضلی 106‌هزار و 601‌هزار میلیارد ریال به طور غیرقانونی از محل افزایش حامل‌های انرژی برداشت شده است. در حالی که اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تاکنون 50‌درصد از پرداختی‌ها از محل افزایش قیمت‌ها بوده و مابقی از سایر محل‌ها تأمین شده است. به گفته وی، سهم صنعت و تولید 62‌هزار و 437‌میلیارد ریال است که این رقم از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده است.

کسری بودجه 18درصدی

رئیس‌کل دیوان محاسبات در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: جمع منابع عمومی دولت در قانون بودجه89، یک هزار و 179‌میلیارد ریال بود که از این میزان 971‌هزار میلیارد محقق شده است؛ یعنی82.4 درصد آنچه به‌عنوان درآمدهای عمومی مصوب شده بود، محقق شده و حدود 18‌درصد کسری بودجه رخ داده است. رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به تبرئه متهمان بیمه ایران افزود: براساس وظیفه اسلامی به رئیس‌جمهور نامه‌ای نوشتیم که از هیأت مدیره عزل شده دلجویی و اعاده حیثیت شود.

اختلاس در استانداری تهران

رحمانی فضلی درباره اختلاس در استانداری تهران گفت: این اختلاس‌ها هم در دوران استاندار قبلی و هم استاندار فعلی صورت گرفته است. وی افزود: اختلاس اینگونه بوده که مثلا دریافت‌های غیرقانونی در مورد تغییر کاربری اراضی یا واریز پول به حساب‌های غیر از خزانه انجام شده یا از محل درآمد شن و ماسه مبالغی غیرقانونی گرفته شده است که در دیوان محاسبات به‌عنوان تخلف از آن یاد شده و این غیرقانونی است.

کد خبر 145472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز