گروه اقتصادی: روند افشاسازی با نخستین واکنش سخنگوی اقتصادی دولت و اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیرعامل بانک صادرات وارد فاز جدیدی شد؛

سید شمس الدین حسینی- محمود بهمنی

آ‌ن‌هم در شرایطی که هم شمس‌الدین حسینی و هم محمود بهمنی محور اصلی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی را به بانک صادرات نسبت می‌دهند و مدیرعامل این بانک را مسئول معرفی می‌کنند، اما محمد جهرمی در اظهارنظری تازه از دخالت جریان‌های سیاسی دولتی در پرونده اختلاس پرده برداشت؛ اگرچه رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید که پرونده را سیاسی نکنید.

نخستین واکنش وزیر اقتصاد

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه منشأ و ریشه اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی به تخلف یک بانک برمی‌گردد، گفت: وزارت اطلاعات درگیر این کار شده است تا منابع برگردد، ضمن اینکه متخلفان این اختلاس دستگیر شده و در بازداشت به‌سر می‌برند. به گزارش مهر، سید شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه گزارش این تخلف از ماه‌ها قبل در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، تصریح کرد:

تبعات این اختلاس به کل سیستم بانکی رسیده و آن را تحت‌تأثیر قرار داده است. وی تاکید کرد: موضوع این اختلاس از چند ماه قبل در اختیار بنده قرار گرفته بود و کمیته‌ای متشکل از رئیس‌کل بانک مرکزی و وزرای اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی به‌رغم شناسایی عامل اصلی اختلاس، آن را تحت بررسی داشته و پس از مدتی وزیر اطلاعات ترجیح داد آن را رسانه‌ای کند. حسینی گفت: متهم مدت‌ها تحت کنترل بود ولی دستگیر نشده بود؛ چرا که باید با مسئله به درستی برخورد می‌شد اما هم‌اکنون متخلفان بازداشت شده‌اند.

واکنش بهمنی به اظهارات جهرمی

رئیس‌کل بانک مرکزی هم با بیان اینکه این بانک خودش اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بانکی را کشف کرده است، به اظهارات اخیر مدیرعامل بانک صادرات در این باره واکنش نشان داد و گفت: من خود شخصاً در فروردین ماه امسال نامه‌ای مبنی بر اینکه سریعاً باید کل بدهی این فرد ظرف یک ماه تسویه شود را ابلاغ کردم.

پرونده را سیاسی نکنید

به گزارش فارس، محمود بهمنی با تاکید بر اینکه مسائل را نباید سیاسی کرد، زیرا حق و حقوق مردم از بین می‌رود، گفت: بگذارید واقعی، فنی و تخصصی به موضوع رسیدگی شود. این مسائل را از سیاسی بودن دور کنید. خود دولت دنبال این قضیه است.

پرده‌برداری از دخالت سیاسیون دولتی

مدیرعامل بانک صادرات در تشریح جزئیات تازه از اختلاس 2800 میلیارد تومانی بر دخالت برخی جریان‌های سیاسی در دولت در این اختلاس تاکید و با اعلام اینکه بانک صادرات تنها شاکی پرونده است، گفت: در این پرونده با هر کسی که قصور کرده باید برخورد شود، حتی اگر من هم قصور کردم با من برخورد کنند.

محمد جهرمی افزود: این اختلاس بدون راهنمایی و مشورت عوامل بانکی نبوده و البته پشتوانه‌های خاصی هم داشته است. او در پاسخ به این پرسش که آیا منظور شما از پشتوانه خاص، جریان انحرافی و جریان‌های سیاسی است، گفت: کسانی که با این حجم اقدام به سوءاستفاده و اختلاس کرده‌اند، بدون پشتوانه در مجموعه بانکی و جریان‌های سیاسی و اجرایی نبوده و هیچ سوءاستفاده‌ای نیست که از درون سیستم اجرایی همکاری‌هایی با آن صورت نگرفته باشد.

جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا سرنخ این اختلاس توسط نهادهای امنیتی یا بانک صادرات پیدا شده گفت: خود بانک صادرات نخستین بار این سر نخ را پیدا کرده و برخی از سازمان‌ها یا آقای بهمنی که گفته است، از 2 ماه پیش تذکر دادیم که به آقای ایکس تسهیلات ندهند، وقتی بررسی کردیم، متوجه شدیم آقای بهمنی به یک بانک دیگر نامه نوشته و نامه ایشان به بانک صادرات نبوده است.

متهمان جدید اختلاس 3هزار میلیاردی در آستانه بازداشت

یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه دولتی‌ها هم در پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی دخیل بوده‌اند، از بازداشت متهمان جدیدی در رابطه با این پرونده در آینده نزدیک خبر داد. سید فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: دخالت‌ دولتی‌ها به این شکل بوده که آنها مورد سوءاستفاده واقع شده و فریب خورده‌اند. موسوی خاطرنشان کرد: اگر چه تاکنون مجموعه‌ای از متهمان در زمینه این پرونده بازداشت شده‌اند اما به‌زودی تعداد دیگری نیز در ارتباط با این اختلاس بازداشت خواهند شد.

کد خبر 145470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز