گروه اقتصادی: بی‌سابقه‌ترین اختلاس بانکی باعث شد تا مجلس هم وارد گود شود و در نخستین گام شمس الدین حسینی در مقام وزیر اقتصاد و به‌عنوان رئیس مجمع بانک‌های دولتی درگیر در پرونده و محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر بانکی به مجلس احضار خواهند شد.

اختلاس

هفته آینده بدون تردید برای نمایندگان مجلس هفته دشوار و سرنوشت‌سازی‌ خواهد بود. در نخستین واکنش، بهارستان‌نشینان جزئیات پراکنده‌ای از این اختلاس بانکی را رو کردند و احمد توکلی نماینده مردم تهران فساد در نظام بانکی را وحشتناک دانست آن هم در روزی که رئیس‌کل بانک مرکزی، تخلف نظام بانکی را کمتر از تخلف سایر دستگاه‌های دولتی اعلام کرد و گفت: قبلا هشدار کتبی به بانک‌ها داده بودیم که به آقای ایکس وام ندهند. پرونده اختلاس 2800‌میلیارد تومانی در نظام بانکی در حالی با ورود مجلس وارد فاز تازه‌ای می‌شود که هنوز مقامات ارشد اقتصادی دولت واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند. آیا کشیده شدن پرونده اختلاس بزرگ تاریخ نظام بانکی می‌تواند روند رسیدگی به پرونده را تسریع یا نقش احتمالی برخی‌ها را فاش کند؟

نخستین واکنش بهمنی به اختلاس بزرگ

رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین واکنش با بیان اینکه هنوز مشخص نشده اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات ناشی از جعل اسناد یا اختلاس بوده، گفت: بانک مرکزی هشدار کتبی داده بود که به آقای ایکس هیچ تسهیلاتی پرداخت نکنند. به گزارش فارس، او با بیان اینکه پرونده‌های متعدد مشابهی بوده که قصد مطرح کردن آنها را نداریم، گفت: دقیقاً متوجه وضعیت بانک آریا بودیم. بهمنی درباره پشت پرده اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات بیان کرد: بانک‌ها خودشان بازرس دارند و باید این موارد را رسیدگی کنند اما زمانی که بانک مرکزی متوجه این وضعیت شد، بلافاصله بازرس‌های خودمان را برای پیگیری موضوع فرستادیم. وی درباره اظهار نظر قائم مقام بانک مرکزی مبنی بر هشدار به بانک صادرات از اسفند ماه سال گذشته برای فعالیت این باند، گفت:‌

زمانی که این پرونده به بانک مرکزی آمد و ما احساس کردیم وی می‌خواهد از بانک تسهیلات دریافت کند به بانک متبوع هشدار دادیم که تسهیلاتی به این فرد پرداخت نکند. بهمنی اضافه کرد: بانک مرکزی کتباً هشدار داد که تسهیلات قبلی که به این فرد پرداخت شده به خاطر اینکه وی می‌خواهد بانک تأسیس کند، باید وصول شود. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: این هشدار برای ندادن تسهیلات و وصول تسهیلات قبلی بوده و ارتباطی با تأسیس بانک آریا نداشته است.

اختلاس، بیانگر فساد وحشتناک است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بعد از اتمام تعطیلات مجلس رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای ارائه توضیحات در ارتباط با اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی به مجلس خواهند آمد، گفت: این اختلاس بیانگر فساد وحشتناک در سیستم بانکی است. احمد توکلی با بیان اینکه اختلاس 3هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات گر چه بزرگ‌ترین اختلاس است ولی ابعاد فاجعه را به خوبی نشان نمی‌دهد، اظهار داشت: اختلاس 3‌هزار میلیارد تومان طی ‌2سال نشان‌دهنده بیماری وحشتناک فساد در سیستم بانکی و دستگاه‌های اداری است. او اختلاس مذکور را باعث شرمندگی، تأسف و تأثر دانست و گفت:‌ زمانی که مردم برای یک وام کسب و کار یا وام جهیزیه به هزار بیچارگی مبتلا می‌شوند و سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند عده‌ای با فساد می‌توانند منابع عمومی را چپاول کنند.

اسداللهی، عضو کمیسیون اصل90 نیز از بررسی اولویت‌دار پرونده ارتباط جریان انحرافی با اختلاس 3هزار میلیاردی در کمیسیون مطبوعش خبر داد. او با بیان اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مسئول اصلی نظارت بر بانک‌ها هستند، تصریح کرد:‌ این مقامات باید به مجلس بیایند و توضیح دهند که چگونه رفتار کرده‌اند که این اتفاقات در بانک‌ها به‌وجود آمده است. توکلی اظهار کرد: زمانی که مقامات دولتی متهم هستند ولی رئیس دولت جلوی رسیدگی به پرونده‌های آنها را می‌گیرد، طبیعی است که جسارت انجام چنین جنایاتی پیدا می‌شود.

قوه مجریه تعلل کرد

توکلی تأکید کرد: زمانی که قوه قضاییه در رسیدگی به صاحب منصبان بزرگ دولت تعلل کرده و رئیس قوه‌مجریه نیز در مقابل قوه‌قضاییه ایستادگی می‌کند طبیعتا زمینه برای رشد فساد بیشتر می‌شود.

اسامی بانک‌ها را اعلام می‌کنیم

مدیر اداره نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با اشاره به اینکه برخی مدیران بانک‌ها درخصوص اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات فرافکنی می‌کنند، گفت: گزارش بازرسان ما از این اختلاس آماده شده و به‌زودی منتشر می‌شود. ابراهیم درویشی اظهار داشت:‌ برخی مدیران عامل بانک‌ها درخصوص اختلاس به عمل‌آمده فرافکنی می‌کنند. وی افزود: بانک مرکزی گزارش کامل اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی را دارد و به‌زودی اسامی بانک‌ها و شعب آنها را در اختیار عموم مردم قرار خواهد داد. مدیر اداره نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی درباره اظهاراتی مبنی براینکه 7 بانک دیگر به غیراز بانک صادرات در این اختلاس دخیل بوده‌اند تأکید کرد: به‌زودی اعلام می‌کنیم ریشه اصلی این اختلاس کجا بوده است.

کد خبر 145359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز