گروه اقتصادی: اختلاس بی‌سابقه 2800 میلیارد تومانی در شبکه بانکی هر روز ابعاد تازه‌تری به‌خود می‌گیرد.

 عزت‌الله یوسفیان ملا،
سکوت وزیر اقتصاد از یک سو و اظهارنظرهای متفاوت مسئولان بانکی شائبه‌های زیادی ایجاد کرده از جمله اینکه اختلاس انجام گرفته چگونه از دید نهادهای نظارتی و مسئولان پنهان مانده است. درباره کم‌و‌کیف این پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس و عضو ستاد یادشده گفت‌وگو کرده‌ایم.
  • آیا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از این پرونده خبر داشته است؟

ستاد بیشتر نقش سیاستگذار را برعهده دارد و به‌صورت موردی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی رسیدگی نمی‌کند؛ بنابراین ستاد در قبال پیشگیری از جرم یا پیگیری قضایی پرونده‌های تخلف وظیفه‌ای ندارد.موضوع اختلاس هم به تازگی مطرح شده است و باید منتظر انتشار جزئیات بیشتری از پرونده بود تا بتوان قضاوت کرد؛ چرا که الان هر کدام از طرفین پرونده تفسیر خودشان را ارائه می‌کنند تا آنجا که برخی ادعا می‌کنند اختلاسی صورت نگرفته است و ما هم منتظر بررسی بیشتر تخلف هستیم.

  • آیا این مورد خاص به ستاد گزارش نشده بود؟

نه! هیچ گزارشی به ستاد ارائه نشده بود.

  • اینکه گفته شود بانک‌های درگیر، در جریان اختلاس پرونده نبوده‌اند تا چه اندازه قابل پذیرش است؟

متأسفانه شبکه بانکی کشور و مدیران آنها از وظیفه اصلی‌شان غافل هستند و بیشتر، رویکرد کسب سود را در پیش گرفته‌اند.در شرایطی که بانک‌ها برای پرداخت وام‌های خرد و ضروری مورد نیاز اقشار متوسط و پایین جامعه مشکلات و موانع زیادی ایجاد می‌کنند، چگونه ممکن است فرد یا گروهی به راحتی بتواند اختلاس سنگینی از شبکه بانکی داشته باشد و بانک‌های درگیر هم از موضوع غافل باشند؟ مگر نظارت بانک‌ها بر حساب فرد یا افراد مورد اتهام چگونه بوده که متوجه نمی‌شوند این اختلاس گسترده صورت می‌گیرد؟

  • با توجه به حساسیت موضوع و حجم بالای اختلاس، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قصد ورود جدی به پرونده را برای جلوگیری از انحراف‌های احتمالی ندارد؟

به‌طور یقین ستاد هم باید به وظیفه‌اش عمل کند اما مشکل اینجاست که ستاد نیرو و بازرس برای رسیدگی ندارد و منتظر گزارش نهادهای نظارتی قانونی است.

  • رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است حجم تخلف انجام شده کمتر از تخلف سایر دستگاه‌های دولتی است، شما چه می‌گویید؟

اصلا این موضع‌گیری قابل‌قبول نیست که چون بقیه دستگاه‌ها ممکن است تخلفاتی داشته باشند، پس حساسیت‌ها روی این پرونده باید کم شود.باید با هرگونه تخلف برخورد شود.

کد خبر 145361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز