شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: «مایکل بلومبرگ» شهردار نیویورک امسال به‌منظور گرامیداشت دهمین سالگرد حمله 11‌سپتامبر مراسمی را ترتیب داده است اما به دستور دولت هیچ کدام از رهبران مذهبی نباید در این مراسم شرکت کنند.

11 سپتامبر

دفتر بلومبرگ با ارسال خبری به روزنامه «وال استریت ژورنال» این موضوع را تأیید کرده است. این اقدام شهردار نیویورک باعث شده است که بعضی از سیاستمداران و روحانیون مذهبی از این بابت آزرده خاطر و ناراحت شوند.

«رودی واشنگتن» معاون سابق «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک که بلافاصله پس از حملات 11‌سپتامبر مراسمی را در استادیوم «یانکی» برگزار کرده بود در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت:اینجا آمریکاست و اگر در مراسم یادبود این فاجعه هیچ کسی نباشد که دعا بخواند این کار به‌نظر من دیوانگی است. من فکر می‌کنم که آمریکا از راه راست منحرف شده است.

«فرناندو کابررا» عضو شورای شهر و کشیش کلیسای «نیو لایف اوت ریچ اینترنشنال» اظهار داشت که از خبرهایی که شنیده ناراحت شده است. او احساس می‌کند که حذف یک کشیش روحانی از مراسم بزرگداشت قربانیان فاجعه 11‌سپتامبر معنویات این روز مهم را از بین می‌برد. انتقادها نسبت به نحوه برگزاری مراسم روز 11‌سپتامبر امسال توسط بلومبرگ، افزایش یافته است.چشم مردم جهان هم به چگونگی برگزاری این مراسم دوخته شده است.

بلومبرگ ماه گذشته اعلام کرد که این مراسم با حضور «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، «جورج بوش» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، «اندرو کوئومو» فرماندار نیویورک، «کریس کریستی» فرماندار ایالت نیو جرسی، «جورج پاتاکی» فرماندار سابق نیویورک، خودش و «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک برگزار می‌شود.

«کریس کریستی» فرماندار ایالت نیوجرسی هفته گذشته به خاطر اینکه نام «دونالد دی فرانچسکو» فرماندار سابق ایالت نیوجرسی که در طول حملات 11‌سپتامبر فرماندار بود در فهرست شرکت‌کنندگان مراسم امسال گنجانده نشده است ، این موضوع انتقاد کرد. سپس بلومبرگ نام «دی فرانچسکو» را به فهرست سخنرانان مراسم اضافه کرد.

همچنین، هفته گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که «اندرو کوئومو» فرماندار نیویورک در پشت پرده از بلومبرگ درخواست کرده است که به او نقش مهم‌تری در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره قربانیان 11‌سپتامبر بدهد تا او هم بتواند یکی از سخنرانان این مراسم باشد. مقاماتی که برای سخنرانی در مراسم دهمین سالگرد 11‌سپتامبر انتخاب شده‌اند فقط باید شعرهایی را که از قبل انتخاب شده است، بخوانند. بلومبرگ گفته است که هیچ کس حق ندارد درباره مسائل سیاسی سخنرانی کند.

«ارسکین» سخنگوی وابسته به شهردار در واکنش به خشم و ناراحتی رهبران مذهبی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت:صدها نفر از اشخاص و چهره‌های مهم آمریکا در 9سال گذشته درخواست شرکت در مراسم سالگرد 11‌سپتامبر را مطرح کرده‌اند اما تأکید ما بیشتر روی خانواده‌های هزاران نفر از کسانی است که در فاجعه 11‌سپتامبر کشته شدند. در مراسم «دعا برای آمریکا» که در سال 2001 میلادی در استادیوم یانکی برگزار شد و «رودی واشنگتن» این مراسم را سازماندهی کرده بود، رهبران مهمی از مذاهب گوناگون برای جمعیتی که در این استادیوم جمع شده بودند و حتی تماشاگران زیادی که پای تلویزیون‌هایشان نشسته بودند سخنرانی کردند. آن مراسم آنقدر برای آمریکایی‌ها مهم بود که قرار است مراسمی هم در این خصوص برگزار شود تا از نخستین سخنرانان مراسم 11‌سپتامبر تقدیر و تشکر شود. آنها به خاطر اینکه نامشان از مراسم امسال حذف شده است ناراحت هستند. «رودی واشنگتن» تصمیم گرفته است با برگزاری یک نشست خبری در 11‌سپتامبر امسال نسبت به حذف روحانیان مذهبی از این مراسم انتقاد کند.

هافینگتون پست

کد خبر 145187

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز