یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

گردآوری و ترجمه - امید جعفرنژاد: درست است که 10 سال از زمان حملات 11 سپتامبر به آمریکا می‌گذرد اما پرسش‌هایی درباره این واقعه وجود دارند که با گذشت زمان هنوز از بین نرفته‌اند.


گزارش‌های مستند زیادی از زمان تخریب برج‌های دوقلوی نیویورک منتشر شده است اما هنوز پرسش‌ها درباره این واقعه زیاد است.

در اینجا چند پرسش از مشهورترین تئوری‌های توطئه 11سپتامبر مورد بحث و بررسی قرارگرفته‌اند که در سایت‌های اینترنتی دیگر هم مطرح شده است.

ناکامی نیروی هوایی آمریکا در توقف هواپیماهای ربوده شده

چرا قدرتمندترین نیروی هوایی جهان نتوانست هیچ کدام از 4فروند هواپیمای ربوده شده را متوقف کند؟
آنها که درباره حادثه 11سپتامبر تردید دارند می‌گویند: «دیک چنی» معاون جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به ارتش دستور داده بود که در مقابل حملات نظامی به ایالات متحده از خودشان واکنشی نشان ندهند و جلوی هواپیماهای ربوده شده را نگیرند.اما گزارش‌های رسمی دولت آمریکا از این خبر می‌دهند که عملیات ربودن این هواپیماها بسیار غیرمعمول بود و در حالی که درگیری‌ها و ناآرامی‌هایی در داخل هواپیماها صورت گرفت اما رادارهایی که هواپیماها را شناسایی می‌کردند خاموش شده بودند یا اینکه فرکانس‌شان تغییر کرده بود. علاوه بر این، قرار بود در روز حملات 11 سپتامبر یک برنامه معمولی آموزش نظامی در مرکز فرماندهی دفاعی نیروی هوایی آمریکا برگزار شود.

«کالین اسکاگینز» مسئول بخش کنترل عبور و مرور هوایی، به‌طور پیوسته در تماس مستقیم با ارتش آمریکا بود و این تماس‌ها لحظه‌ای هم قطع نشدند. اما بخش کنترل عبور و مرور هواپیماهای غیرنظامی و ارتش آمریکا نتوانستند بایکدیگر ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر دولت آمریکا می‌گوید که تجهیزات ارتش آمریکا قدیمی و از رده خارج شده بود. این سیستم‌ها برای نظارت بر اقیانوس اطلس و مقابله با تهدیدهای جنگ سرد طراحی شده بودند.

فروریختن برج‌های دو قلو

پس از آنکه وقوع آتش‌سوزی در چندین طبقه از برج‌های دوقلو یک یا 2ساعت طول کشید، چرا این برج‌ها به سرعت و در محوطه اطراف خودشان فروریختند؟
آنها که درباره حادثه 11سپتامبر تردید دارند می‌گویند: برج‌های دوقلو با استفاده از بمب‌هایی که از راه دور کنترل می‌شدند منفجر شدند. نظریه‌پردازان به فروریختن سریع برج‌ها اشاره می‌کنند. ساختمان دوم تجارت جهانی به‌مدت 56 دقیقه و ساختمان اول به‌مدت 102دقیقه در آتش می‌سوختند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اندکی قبل از فروریختن برج‌ها صدای انفجار از آنها به گوش می‌رسید.

گزارش‌های رسمی دولت آمریکا نشان می‌دهد که مؤسسه ملی استاندارد و فناوری به این نتیجه رسیده است که این هواپیماها به ستون‌های نگه دارنده برج‌ها برخورد و آنها را قطع کرده‌ و آسیب شدیدی به ستون‌ها زده‌اند به‌طوری که عایق‌های مقاوم در برابر آتش‌سوزی از بین رفته بودند.تقریبا 10هزار گالن از سوخت هواپیمای جت روی بیشتر طبقاتی ریخت که آتش‌سوزی به‌صورت گسترده در آنها شروع شده بود. گرمای بیش از هزار درجه سانتی‌گراد باعث خم‌شدن طبقات و ستون‌های اطراف شد که این امر باعث شد صدای انفجارهای متعدد از آنها شنیده شود.

وزن بسیار زیاد طبقات باعث شد که آنها به ستون‌ها فشار شدیدی بیاورند. سپس در حالی که طبقات بالا فرو می‌ریختند، سنگ‌ها و شیشه‌های شکسته هم از پنجره‌ها به بیرون پرتاب شدند.

تخریب ساختمان‌ها همیشه از طبقات پایین به سمت بالا صورت می‌گیرد. اما این بار طبقات از بالا به سمت پایین فرو ریختند.با وجود اینکه ماموران گروه تجسس با دست ویرانه‌های برج‌های دوقلو را جست‌وجو کردند اما هیچ مدرکی کشف نشد که نشان دهد در این تخریب از مواد منفجره استفاده شده است، همچنین مدرکی هم از برش ستون‌ها یا دیوارها که از قبل صورت گرفته باشد به دست نیامد. معمولا برش ستون‌ها برای تخریب عمدی ساختمان‌ها انجام می‌شود.

حمله به پنتاگون

چگونه یک خلبان تازه‌کار می‌تواند هواپیمای تجاری را در عملیاتی پیچیده به پرواز دربیاورد و آن را به مرکز قدرتمندترین سازمان نظامی جهان بکوبد؟ او چگونه می‌تواند 78 دقیقه پس از انتشار نخستین گزارش از حادثه هواپیماربایی این کار را انجام دهد و ردی هم از خودش باقی نگذارد؟

کسانی که به ماجرای 11سپتامبر تردید دارند می‌گویند: هواپیمای تجاری بوئینگ 757 به ساختمان پنتاگون کوبیده نشد بلکه در این حمله از یک موشک، هواپیمای کوچک یا هواپیمای بدون سرنشین استفاده شده بود، اما به خاطر اینکه مدارک و شواهد نشان می‌دهند که هواپیمای خطوط هوایی 77 به ساختمان وزارت دفاع آمریکا اصابت کرده است، این سؤال به‌وجود می‌آید که خلبان چگونه توانسته است این عملیات سخت را انجام دهد؟ بحث‌ها بر سر این است که عملیات مذکور تحت کنترل القاعده نبوده و وزارت دفاع آمریکا این حمله را انجام داده است.

گزارش‌های رسمی دولت آمریکا نشان می‌دهد که بقایای هواپیما به همراه جعبه‌های سیاه از محل حادثه جمع‌آوری شد و فهرست‌شان در اختیار پلیس فدرال آمریکا قرار گرفت.

اگر چه بعضی از نخستین ویدئوهایی که از این حادثه گرفته شده است بیشتر خرابی‌ها را نشان نمی‌دهد اما فیلم‌ها و عکس‌های خوبی هم وجود دارد که لاشه هواپیما به‌همراه مسیر پرواز و تیرهای چراغ برق شکسته شده را نشان می‌دهد.
بقایای اجساد سرنشینان و مسافران این هواپیما کشف و هویت آنها از طریق آزمایش دی‌ان‌ای مشخص شد. شاهدان عینی که هواپیما را از نزدیک دیده بودند پنتاگون را مقصر این حادثه می‌دانستند.

هواپیمای چهارم- پرواز شماره 93 یونایتد ایرلاینز

چرا محل سقوط هواپیمای چهارم در «شنکسویل» ایالت پنسیلوانیا بسیار کوچک بود و چرا بقایای هواپیما قابل مشاهده نبود؟
آنها که در مورد ماجرای 11 سپتامبر تردید دارند می‌گویند: هواپیمای پرواز شماره 93 یونایتد ایرلاینز توسط یک موشک به کلی منهدم شد و خرده‌های آن در هوا پخش شد و منطقه وسیعی را فراگرفت.

گزارش‌های رسمی دولت آمریکا نشان می‌دهد: عکس‌های مشخصی از لاشه هواپیما گرفته شده است. همچنین، صدای ضبط شده خلبان نشان می‌دهد که درگیری شدیدی بین مسافران صورت گرفته است و هواپیماربایان عمدا باعث سقوط این هواپیما شده‌اند.

گزارش‌های اولیه مبنی بر اینکه تکه‌های لاشه هواپیما با فاصله دورتری نسبت به محل اصلی سقوط پخش شده بودند، غلط از آب درآمد. در حقیقت باد تکه‌های سبک‌تر مانند کاغذها و عایق‌ها را بیشتر از یک مایل به اطراف پخش کرده بود.
تئوری دیگر براساس نقل قول اشتباه از «والی میلر» دکتری بود که در یک مرکز پزشکی قانونی محلی کار می‌کرد. او می‌گفت که پس از گذشت 20دقیقه از سقوط هواپیما دست به کار نشده بود چون هیچ جسدی در آن منطقه دیده نمی‌شد.«والی میلر» تصریح کرد که 20 دقیقه کاری انجام نداده بود به‌دلیل اینکه هیچ جسدی در آن محل مشاهده نمی‌شد. او می‌گفت که به سرعت فهمیده بود هواپیمایی در آن نواحی سقوط کرده است و باید برای قربانیان زیادی مراسم خاکسپاری برگزار شود.
علاوه بر این، ارتش آمریکا هیچ وقت به نیروی هوایی آن کشور دستور نداده بود که این هواپیمای تجاری را سرنگون کند.

فروریختن ساختمان شماره 7 مرکز تجارت جهانی

چرا آسمانخراشی که توسط یک هواپیما مورد حمله قرار نگرفته است به سرعت و به‌طور منظم تخریب می‌شود؟ این در حالی است که هیچ کدام از آسمانخراش‌هایی که از فولاد ساخته شده‌اند به خاطر آتش‌سوزی فرو نمی‌ریزند؟
آنها که به روایت رسمی از ماجرای 11 سپتامبر تردید دارند می‌گویند: ساختمان شماره 7 مرکز تجارت جهانی توسط یک بمب از راه دور و با استفاده از مواد منفجره و آتش‌زا تخریب شد.

اکنون موضوع سرعت فروریختن این ساختمان مطرح است که تقریبا 5/2 ثانیه طول کشید. بحث بر سر این است که فقط مواد منفجره می‌توانند باعث تخریب سریع و متقارن ساختمان شماره 7 مرکز تجارت جهانی شوند.

بعضی از کارشناسان و دانشمندانی که نسبت به انتشار گزارش‌های رسمی تردید داشتند، 4 نمونه از خاکسترهای محل فرو ریختن این ساختمان را مورد آزمایش قرار دادند و اعلام کردند که بقایای مواد آتش‌زا را کشف کرده‌اند که وقتی گرما به آنها برسد به سرعت منفجر می‌شوند. آنها اظهار داشتند که چندین تن از این مواد آتش‌زا و مواد منفجره معمولی را از محل تخریب ساختمان‌های برج‌های دو قلو و ساختمان شماره 7 مرکز تجارت جهانی کشف کرده‌اند.

گزارش‌های رسمی دولت آمریکا نشان می‌دهد: تحقیقات مؤسسه ملی استاندارد و فناوری که 3 سال طول کشید مشخص کرد که فروریختن ساختمان شماره 7 به خاطر آتش‌سوزی‌های غیرقابل کنترلی بود که به‌دلیل تخریب برج شمالی صورت گرفت؛ این برج
7 ساعت در آتش می‌سوخت.

لوله‌های آبی که به سیستم آتش خاموش‌کن اضطراری وصل می‌شدند هم قطع شده بودند. انفجار در این ساختمان صدای بسیار بلندی هم نداشت و بمب از راه دوری هم منفجر نشده بود.

علاوه براین، دانشمندان در مورد مواد آتش‌زایی که از خاکستر پیدا کردند توضیحات دیگری دادند و گفتند که این مواد در ساختن رنگ به کار می‌رود. در مجموع یک میلیون و 200 تن از مواد ساختمانی خرد شده در محل فرو ریختن ساختمان مرکز تجارت جهانی به چشم می‌خورد و مواد معدنی هم در لابه‌لای خاکسترها دیده می‌شود. از سوی دیگر، گزارش مراکز زمین شناسی و «آرجی‌لی» آمریکا نشان می‌دهد که در نمونه‌برداری‌های گسترده از خاکسترهای محل ساختمان مرکز تجارت جهانی هیچ نشانه‌ای از مواد منفجره و ماده آتش‌زای «ترمیت» دیده نشده است.

کد خبر 145283

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز