همشهری آنلاین: اصحاب فرهنگ، ادب، هنر و اندیشه در شب تاسوعای حسینی مراسم عزاداری در خانه هنرمندان ایران برگزار کردند.

به گزارش ایسنا،‌ احمد مسجد جامعی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس موزه قرآن، در مراسم عزاداری شب تاسوعا در محل خانه‌ی هنرمندان گفت: این که نهاد‌های بزرگی در تاریخ ما شکل گرفته و به رغم تغییرات سیاسی همچنان پابرجاست، به خاطر محبت به امام حسین (ع) است.

 مسجد جامعی گفت: شخصیت‌ها و نظام‌های سیاسی رفتند، ولی هیئت‌های عزاداری حسین (ع) پابرجاست و نقش خود را ایفا می‌کند.

وی افزود: در هنر ما هم امام حسین (ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و این فارغ از نگاه فرقه‌یی‌ ‌است. بسیاری از هنر‌ها از هنر‌های عاشورایی شکل می‌گیرند، همچون تعزیه و نقاشی و بیشتر از هر حوزه‌ی دیگری در ادبیات فرهنگ عاشورا متبلور شده‌ است.

مسجدجامعی گفت: نخستین عزاداری امام حسین (ع) از زمان ورود امام رضا علیه السلام به ایران بود که پرچم عزاداری را برافراشتند و از آن زمان خونخواهی حسین (ع) در بین ایرانیان همچنان ادامه دارد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از تمام مدارج و مراتب معنوی سید‌الشهدا که بگذریم ایشان در فرهنگ و کشور و حوزه‌ی تمدنی ما جایگاه ویژه‌ای دارند. شیرازه کتاب و فرهنگ ما با محبت سید‌الشهدا عجین شده است.

وی در مورد فعالیت‌های هنری در حوزه موسیقی در زمینه‌ی فرهنگ کربلا گفت: چند سال پیش سفارش سمفونی خسوف به دکتر شریفیان داده شد که اجرای آن حتی در خارج از کشور مورد استقبال بسیار قرار گرفت و قسمت دوم آن که مربوط به عصر عاشورا به بعد است که دیگر هیچ مردی در صحنه نبود و فقط زینب بود و بچه‌های یتیم، نیز به دکتر شریفیان سفارش داده شده است.

مسجد جامعی در خصوص آیت‌الله معرفت که جمعه گذشته درگذشت گفت: ایشان در ظرفیت‌های فقهی اشراف کامل داشتند. آیت الله معرفت بعد از طی مدارج علمی وقت خود را صرف مطالعه و تحقیقات قرآنی و تدریس در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها کرد و آثار ارجمندی را به وجود آورد. آزاداندیشی در نهایت حرمت گذاری به بزرگان با وجود اختلافات از خصوصیات او بود. غیرت دینی و قرآنی در او منشا پدید ‌آمدن برخی از آثارش بود. وی معرفت، علم و اخلاص را توامان داشت. شاگردان گسترده‌ای در حوزه‌ی معارف قرآن داشت که هر کدام جزء بزرگان این حوزه‌اند.

وی به عنوان مسوول حوزه‌ی دین پژوهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیت‌الله معرفت در این حوزه فعالیت ویژه داشت.

در ادامه مراسم دکتر صادق معرفت، فرزند آیت‌الله معرفت به بیان خاطراتی چند از پدر خود پرداخت و گفت: ایشان در طول عمر 76 ساله‌ی خود، حداقل شصت سال را به فعالیت تحقیقاتی پرداخت. ایشان در تلاش‌هایش بسیار دقیق بود، هر کاری و هر اسنادی را خود باید می‌دید تا به آن استناد کند، کتاب التمهید ایشان کتاب سال کشور شد و آخرین جلد آن کتاب سال حوزه‌. ایشان نظریات جدیدی در باب تفسیر و علوم قرآنی داشتند.

از جمله نظریه نسخ تمهیدی را برای اولین بار ارائه کردند. این بدان معنی است که نسخ آیات در چهار فرم کلاسیک منحصر نیست و نسخ تمهیدی نیز وجود دارد و این نوع نسخ در جوامع غیر مسلمان بسیار کاربرد دارد. نظریه‌ی جدید دیگر ایشان در باب قرآن پژوهشی تاویل است که بی‌سابقه و متفاوت با تمام نظریات در این زمینه می‌باشد. ختم جدید در تفسیر قرآن، تفسیر جامع ایشان است که از نوع تفاسیر روایتی است که سخت‌ترین بخش از تفسیر می‌باشد. ایشان موفق شده‌اند به این ترتیب سبک فکری و کاری جدیدی را ارائه کنند.

در پایان دکتر صادق معرفت گفت: پدرم انسان صمیمی بود و رابطه‌ی او با دانشجویان و طلاب، تفاوتی با رابطه‌ی او و فرزندانش نداشت.

سخنران بعدی مراسم بهاء‌الدین خرمشاهی بود که سخنان خود را با نقل قولی از گاندی آغاز کرد که اگر هند به استقلال رسید، به خاطر تاثیر ‌جستن و اسوه قراردادن حسین ابن علی (ع) بود.

وی با بیان این‌که در سه آیه قرآن سه بار به طور صریح به امام حسین (ع) اشاره شده است، گفت: این که امام حسین (ع) اولین بار توسط دکتر علی شریعی "خون خدا" خوانده شده است، سخنی شاعرانه اما بی معنا و بی‌درک است و قدری هم توهین‌آمیز می‌نماید. هر توصیفی باید در شرع آمده باشد. ما در شرع ثارالله نداریم. ثارالله یعنی شهیدی که کاملا تنها مانده است و خونخواهی جز خدا ندارد و این به معنای خون خدا نیست.

خرمشاهی در ادامه با اشاره به درگذشت آیت‌الله معرفت گفت: او روایات مختلف را نقض کرد و مقالات بسیار نوشت. او احیاگر نهضت بازگشت قرآن و توجه به علوم قرآنی در حوزه است، زیرا روزگاری در حوزه هم قرآن مفقود بوده است.

خرمشاهی افزود: آیت‌الله معرفت از محضر استادانی چون آیت‌الله خویی، امام خمینی (ره) و میرزا هاشم عاملی بهره بردند و اگر عمر ایشان باقی بود، کتاب التمهید را به دوازده جلد می‌رساندند.

در پایان خرمشاهی ابراز امیدواری کرد که کتاب التمهید کتاب درسی ما در حوزه‌ و دانشگاه شود و همه ما از آثار جاودانه‌ای که در مورد بزرگترین کتاب آسمانی قرآن است بهره ببریم.

در بخش دیگری از مراسم شاعرانی چون سهیل محمودی، سید عباس سجادی، اسماعیل امینی، محمد علی چاووشی، حاج‌ علی آقای لسانی و حمید‌رضا نوربخش با خواندن اشعاری در مدح امام حسین (ع) و واقعه‌ی کربلا یاد این حماسه‌ی عظیم را گرامی داشتند.

کد خبر 14516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز