شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

جواد محدثی: عاشورای حسینی جلوه سرخ فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

 چگونه می‌توان در سایه ایام عزای حسینی در انجام این فریضه موفق شد؟ اگر «روش» درست باشد، راه ما را برای رسیدن به هدف، کوتاه می‌کند و تاثیری افزون می‌گذارد و عمل به این فریضه، که همان پیروی از پیام سیدالشهدا است، در جامعه اسلامی فراگیر می‌شود.

 آن‌چه ابزار کار آمران به معروف و ناهیان از منکر است، عبارت است از: دلسوزی و خیرخواهی، عطوفت و مهربانی، ایثار و فداکاری، پرهیز از خودنمایی و تندخویی و انتقام‌گیری و شکستن غرور دیگران. امر به معروف دمیدن روح تعهد در اندام جامعه و تزریق خون آگاهی و غیرت و خیرخواهی در رگ‌های مردم است تا «حیات طیبه» قرآنی را لمس کنند. نهی از منکر نیز خشکاندن  باتلاق حشره خیز گناه و پیشگیری از رشد مفاسد و جرایم است تا فضای جامعه از آلودگی‌های رذیلت پاک شود.

 «تذکر زبانی» یکی از مراتب ساده، همگانی بی‌خرج و بی‌خطر  اما مؤثر در انجام این وظیفه عاشورایی است؛ نشانه زنده بودن دین در پیکره امت اسلامی است. یکی از عمده‌ترین عوامل تاثیرگذار در این راه « عمل» است. ما بیش از حرف، از عمل دیگران تاثیر می‌پذیریم.

دیگران نیز بیش از آن‌که از سخن ما تاثیر بپذیرند، تحت تاثیر عمل ما قرار می‌گیرند. این‌که امامان فرموده‌اند: «دعوتگر دیگران باشید ولی با کردارتان» توجه دادن به همین نکته مهم است و راهکار توفیق در عمل به این فرضیه به شمار می‌رود.

 «دعوت عملی» اثر‌گذارتر از «دعوت زبانی» است. آن‌چه امر به معروف و نهی از منکر را
اثر بخش می‌سازد، پشتوانه عملی رفتار شخص‌است. زبان عمل را همه می‌فهمند و نیازی به ترجمه و شرح و توضیح هم ندارند. در تذکر‌های لسانی هم نمونه‌های موفق و موثر را در مواردی می‌توان یافت که سلوک شایسته و تعهد و عمل آمر به معروف و نهی از منکر و صداقت در گفتار و کردار و هماهنگی میان «قول» و «فعل» او پشتوانه حرف‌ها و دعوت‌هایش باشد و مردم صداقت او را در آینه اعمالش تماشا کند.

 باری، محرم هنگامه حماسه و عزت است و فصل همدلی و همراهی با پاکان کربلا. عاشورا موسم یادآوری درس‌های کربلا و رهنمودهای فرزند علی است. پیام عاشورا ایمان، ایثار، وفا، شجاعت، توکل، صبر، باطل ستیزی، عدالت‌خواهی، شهادت‌ طلبی، اخلاص، امر به معروف، نهی از منکر، عزت و دیانت، دعوت مردم به پاکی و نیکی و حضور در صحنه دفاع از حق و حمایت از مظلوم و ستیز با ظالم است.

 انقلاب اسلامی ایران و نظام ولایی جامعه ما ریشه در آموزه‌های عاشورا دارد. شهیدان ما نیز درس آموختگان دانشگاه کربلا و مکتب جهاد و شهادت بودند و پیامشان به ما تداوم این راه و حفظ دستاوردهای خون شهیدان و سپردن این پرچم‌ها به دست صاحب اصلی‌اش حضرت بقیه‌الله است.

 خدایا! ما را در سایه ولایت و مرجعیت و در مسیر وفاداری به آرمان عاشورائیان شهید ثابت قدم بدار. هرگز مباد که مدیون شهیدان باشیم و هرگز مباد که راه امام را فراموش کنیم.

کد خبر 14318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز