یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرایط نامساعد تولید و عرضه چای ایرانی موجب شده است تا اخبار متناقضی در زمینه میزان ارزش چای خشک سنواتی انبار شده و چگونگی استفاده یا از بین بردن این محصول مطرح شود در این باره با علی محرر، رئیس سازمان چای کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

علی محرر
  • دیدگاه‌های متناقض مطرح در زمینه میزان چای سنواتی غیرقابل مصرف ناشی از چیست؟

چای سنواتی غیرقابل مصرف به میزان 140 هزار تن و مربوط به محصول خریداری شده در دولت‌های قبلی است که از سال 72 تا 79 خرید و ذخیره‌سازی شده و دولت برای جلوگیری از عرضه این چای در بازار مصرف تصمیم به امحای آن گرفته است. همچنین مقرر شده تا چای سنواتی 79 تا 83 به کمپوست یا مصارف صنعتی تبدیل شده و 51 هزار تن چای سنواتی خریداری شده از سال 87 تا‌کنون نیز که متعلق به سازمان تعاون روستایی بوده و تاریخ مصرف آن منقضی نشده است، با نظر مؤسسه استاندارد، بهداشت و سازمان چای کشور در بازار مصرف عرضه شود.

  • زیان 380 هزار میلیارد تومانی امحای چای سنواتی را تا چه حد می‌پذیرید؟

اعلام قیمت چای سنواتی تاریخ گذشته به‌دلیل اینکه فرایندی برای ارزشگذاری این محصول فاسد شده وجود ندارد، میسر نیست و خبرهای مطرح شده در این زمینه صحت ندارد.

  • امحای چای خشک سنواتی گذشته با فلسفه خرید تضمینی این محصول منافات ندارد، چه ضرورتی برای پرداخت هزینه‌های خرید و انبارداری و زیاندهی ناشی از آن احساس می‌شود؟

با تشکیل دوباره سازمان چای اکنون دولت هزینه‌ای بابت خرید، خشک کردن و انبارداری چای خشک نمی‌پردازد بلکه چای تولید شده توسط بخش خصوصی خریداری و پس از بسته‌بندی راهی بازار مصرف‌ می‌شود بر این اساس سازمان چای دنبال انبار کردن چای خشک نیست. از این پس قرار نیست چای خشک خرید تضمینی و سپس انبار شود. از زمانی که سازمان تعاون روستایی وظیفه خرید تضمینی برگ سبز چای را بر عهده گرفته این رویه متداول شده است.

  • پس علت انبار شدن 50 هزار تن چای خشک سنواتی خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی چیست؟

سازمان تعاون روستایی هر سال‌ 30 هزار تن برگ سبز چای را در مدت زمان5 ساله خریداری کرده که رقمی حدود 150 هزار تن چای را در بر می‌گیرد این سازمان 100 هزار تن چای خریداری شده را به فروش رسانده و 50 هزار تن بقیه نیز قابل مصرف بوده و قرار است به فروش برسد. همچنین از سال گذشته هیچ چای خشکی توسط دولت خریداری نشده و بخش خصوصی با خرید این محصول نسبت به عرضه آن اقدام کرده است.

  • یعنی دولت هزینه‌ای بابت خرید چای خشک سنواتی پرداخت نمی‌کند؟

نه از سال گذشته دولت فقط برگ سبز را با نرخ تضمینی از کشاورز خریداری و به کارخانه‌دار می‌فروشد و کارخانه‌داران نیز پس از تبدیل برگ سبز به چای خشک نسبت به عرضه آن اقدام می‌کنند و دولت مسئولیتی در این زمینه ندارد.

  • چندی پیش یکی از مسئولان مؤسسه استاندارد از عرضه چای سنواتی غیرقابل مصرف در بازار خبر داده بود، این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

اینگونه خبرها صحت ندارد و چای انبار شده در سال 72 تا 79 به 130 هزار تن نمی‌رسد. هیچ چای سنواتی غیرقابل مصرف در بازار عرضه نشده و اخبار مطرح شده در این زمینه کذب محض است. چای سنواتی غیرقابل مصرف به کمپوست یا مصارف صنعتی تبدیل می‌شود.

کد خبر 144744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز