گروه اقتصادی: سردرگمی صنعت چای زیان تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و تحمیل هزینه‌های گزاف خرید تضمینی و انبارداری را موجب شده است

tea

پس از برخی دیدگاه‌های مطرح در زمینه عرضه 130 تن چای فاسد سنواتی در بازار مصرف داخلی، تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که 195 هزار تن چای تولید داخل که از 15 سال گذشته در انبارها نگهداری شده، به‌دلیل گذشت زمان و نداشتن قابلیت مصرف تبدیل به کود می‌شود.

این در حالی است که برای تولید هر کیلوگرم چای خشک، 5 کیلوگرم برگ‌ سبز چای استفاده ‌شده که 380 میلیارد تومان بار مالی داشته و سیاست‌های غلط مسئولان موجب تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و اشباع بازار مصرف از چای خارجی شده است.

این میزان چای سنواتی تولید داخل از سال‌های 75 تا 78 به فروش نرسیده که 52 هزار تن در اختیار سازمان تعاون روستایی بوده و براساس مصوبه‌دولت سازمان چای باید برای فروش یا کمپوست‌شدن آن تصمیم‌گیری و نظارت کند.

همچنین رئیس سازمان چای کشور از تبدیل به کود شدن 195 هزار تن چای سنواتی تولید داخل خبر داده و اعلام کرده است، این میزان چای 351 میلیارد تومان ارزش دارد که می‌توانست مصرف 2 سال چای کشور را تامین کند.

علی محرر وجود چای سنواتی را موجب ضرر مردم و چایکاران دانست و افزود: امحای این محصول در استان گیلان صورت گرفته و سایر مراکز نیز تعطیل می‌شوند. این در حالی است که به گفته مدیر سندیکای کارخانه‌های چای شمال به‌دلیل اشباع‌ بازار از چای وارداتی، چای تولید داخل خریداری نداشته، این محصول مورد بی‌مهری است و به ناچار تولید می‌شود.

کد خبر 144652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز