همشهری آنلاین: ایندیپندنت فاش کرد، دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا به رژیم سابق معمر قذافی در لیبی کمک می‌کرده‌اند.

ایند پندنت

به گزارش واحد مرکزی خبر، نامه‌های محرمانه‌ای که روزنامه ایندیپندنت در طرابلس به آن دست یافته است، از روابط دوستانه و نزدیک میان دولت‌های انگلیس، آمریکا و معمر قذافی پرده بر می‌دارد.

این اسناد نشان می‌دهد که چگونه زندانیان و مظنونان ترور لیبیایی در پوشش برنامه‌ای موسوم به رندیشن به دولت قذافی تحویل داده می‌شدند تا تحت بازجویی‌های خشن قرار گیرند و اینکه چگونه ام آی شش سرویس اطلاعاتی انگلیس اطلاعات مربوط به مخالفان تبعیدی لیبی را به دیکتاتور تحویل می‌داده است.

همچنین طبق این اسناد، مقامات انگلیسی واقعا در نوشتن متن سخنرانی قذافی زمانی که او تلاش می کرد رژیمش را از جایگاه یاغیگری بین‌المللی بیرون آورد،کمک کرده‌اند.

همچنین آن زمان دولت‌های انگلیس و آمریکا به نمایندگی از لیبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره می‌کردند.

این روزنامه می‌افزاید، انگلیسی‌ها آن زمان تمایل نداشتند روابط نزدیک خود را با لیبی با نزدیک ترین متحد شان یعنی آمریکا سهیم شوند. یک افسر ام آی شش در نامه‌ای به همتای اطلاعاتی خود در لیبی توضیح داده است که چگونه از فاش کردن هویت یک مامور نزد آمریکایی‌ها خودداری کرده است.

به نوشته ایندیپندنت، این اسناد در یکی از دفاتر خصوصی موسی کوسا مرد دست راست قذافی و رئیس تشکیلات امنیتی او کشف شده است. کوسا چند روز بعد از شروع انقلاب در لیبی به انگلیس پناهنده شد.

در این نامه‌ها، جزئیات مربوط به دیدار تونی بلر با معمر قذافی نیز که به خواسته دفتر نخست وزیری انگلیس در چادر قذافی انجام شد،دیده می‌شود.یکی از افسران ام آی شش در نامه‌ای به موسی کوسا نوشته است که مقر نخست وزیری مایل است که ملاقات در چادر صورت گیرد. نمی‌دانم چرا انگلیسی‌ها به چادر علاقمند هستند. واقعیت این است که خبرنگاران این روش را دوست دارند.

با کشف این اسناد،سوالات زیادی درباره رابطه میان کوسا و دولت انگلیس شکل گرفته است. ورود غیرمنتظره کوسا به انگلیس باعث شد بسیاری خواستار بازجویی از او در خصوص دخالتش در جنایت‌های بین‌المللی قذافی از جمله کشتن یک پلیس زن به نام یئون فلچر و مخالفانش شوند. کوسا همچنین متهم است که به ایرلند تسلیحات ارسال می‌کرده است. آن زمان دیوید کامرون قول داد که کوسا مورد بازجویی قرار گیرد، اما این فرد از انگلیس خارج شده است و هم اکنون در یک کشور حوزه خلیج فارس به سر می‌برد.

حالا با کشف شدن اسناد فوق الذکر این سوال پیش می‌آید که آیا کوسا به این علت که اطلاعات محرمانه داشته، اجازه فرار یافته است. گفته می‌شود که کوسا هنگام ترک لیبی هزاران سند با خود برده است.

کد خبر 144609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز