یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کشف اسناد و مدارکی مهم در دفاتر دولتی و اطلاعاتی لیبی، همکاری نزدیک سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی ۶) را با رژیم قذافی افشا و ثابت کرد.

اسناد

 به گزارش شبکه خبری الجزیره، سازمان دیده‌بان حقوق بشر که این اسناد را به‌دست آورده در گزارشی اعلام کرده است که این مدارک ارتباط گسترده میان سازمان اطلاعات لیبی و سازمان‌های اطلاعاتی غربی ازجمله سیا و ام‌آی۶ را نشان می‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این اسناد توسط فعالان حقوق بشر در یک دفتر دولتی در طرابلس کشف شده که زمانی محل کار و فعالیت موسی کوسا، یکی از نزدیک‌ترین متحدان قذافی بوده است. موسی کوسا که در ماه فوریه و پس از آغاز اعتراض‌های مردمی در لیبی این کشور را به مقصد انگلیس ترک کرد، از مارس سال ۲۰۰۹ به‌عنوان وزیر امور خارجه رژیم قذافی فعالیت می‌کرد. وی همچنین از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۹ ریاست سازمان اطلاعاتی رژیم قذافی را برعهده داشت و به همین خاطر بسیاری او را یکی از نزدیک‌ترین مقام‌های این کشور به معمر قدافی می‌دانند. گفته می‌شود وی با وجود اتهامات مختلف اکنون در قطر است. بخشی از این اسناد که شامل صدها نامه و فکس تبادل شده میان موسی کوسا و سازمان اطلاعاتی آمریکا و انگلیس است، نشان می‌دهد که سیا و ام‌آی‌۶ چند زندانی متهم به اقدامات تروریستی را با همکاری حکومت لیبی دستگیر و بازجویی کرده‌اند.

در میان فهرست متهمان تحویل داده شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی غرب نام عبدالحکیم بلحاج فرمانده فعلی نظامی طرابلس در شورای انتقالی لیبی هم وجود دارد. این اسناد نشان می‌دهد که این مخالف رژیم قذافی در سال ۲۰۰۴ توسط ماموران سیا بازداشت شده و سپس به وسیله یک پرواز ویژه به لیبی منتقل شده است. عبدالحکیم بلحاج در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت با تأیید این مسئله اعلام کرد که ماموران سیا وی را در سال 2004 در مالزی به اتهام فعالیت‌های تروریستی بازداشت و سپس به تایلند منتقل کرده‌اند و در آنجا تحت شکنجه ماموران این سازمان قرار داشته است. یکی از مقام‌های سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با اشاره به نامه‌ای که پیشنهاد دستگیری بلحاج توسط سیا به رژیم قذافی را نشان می‌دهد، در این رابطه گفت: آنچه بیش از حد ما را نگران کرد این بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌صورت کامل می‌دانستند که پس از تحویل مخالفان لیبیایی به رژیم قذافی چه سرنوشتی در انتظار این افراد خواهد بود و آنها تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرند.

واکنش انگلیس و آمریکا

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به‌دنبال انتشار گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر با کم اهمیت جلوه دادن این موضوع گفت که این مسئله به دولت قبلی بازمی‌گردد و انگلیس در حال حاضر توجه خود را به آینده لیبی متمرکز کرده است. سخنگوی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا هم در نشست خبری گفت: این مسئله نباید کسی را شگفت‌زده کند که سیا با کشورهای خارجی دیگر برای حفاظت آمریکا در مقابل تهدیدهای تروریستی همکاری دارد!

محاصره قذافی و طرفدارانش

این در حالی است که انقلابیون لیبی دیروز اعلام کردند در چند کیلومتری محلی هستند که محل اختفای احتمالی قذافی در نزدیکی سرت است. آنها از محاصره چند منطقه محدود در اطراف سرت خبر دادند که نیروهای قذافی در آن مستقر هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که انقلابیون در حال محاصره شهر بنی‌ولید، یکی از چند پایگاه باقیمانده معمر قذافی، رهبر فراری لیبی هستند. براساس برخی گزارش‌ها، پسران قذافی ممکن است همچنان در این شهر حضور داشته باشند. انقلابیون به نیروهای طرفدار قذافی هشدار داده‌اند که تسلیم شوند در غیر این صورت مورد حمله نظامی قرار می‌‌گیرند.

کد خبر 144740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز