گروه اقتصادی: سرانجام پس از 5 ماه کش‌وقوس، وعده و وعید و اعتراض، ستاد هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت مطالبات کارخانه‌های شیر و حمایت از دامداران را با شرایط و محدودیت‌هایی به تصویب رساند.

به گزارش همشهری، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که این ستاد در آخرین جلسه خود 100 میلیارد تومان به‌منظور حل مشکل یارانه شیر اختصاص داده است. به گزارش فارس، محمدرضا فرزین در اظهارات اخیر خود اعلام کرده است که دولت این 100 میلیارد تومان را بابت پرداخت مطالبات مربوط به امسال می‌پردازد و بدهی سال گذشته ربطی به این ستاد ندارد. این در حالی است که دولت بیش از 300 میلیارد تومان بابت توزیع شیر یارانه‌ای سال گذشته تا تیر ماه سال‌جاری به صنایع لبنی بدهکار بوده و قول‌های مکرر داده شده هیچ‌کدام عملی نشده است. این مبلغ تحت عنوان وجوه اداره شده در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای ارائه تسهیلات حمایتی از چرخه تولید اختصاص یافته است.

صنایع لبنی هم‌اکنون حدود 400 میلیارد تومان به دامداران بدهکارند یعنی شیر خریده‌اند و پولش را نداده‌اند؛ در حقیقت طلبکار اصلی دولت دامدارانند نه صنایع لبنی. به همین علت بسیاری از دامداران در شرایط فعلی قید تولید را زده‌اند و حتی گفته می‌شود به اندازه‌ای به دامشان علوفه می‌دهند که زنده بمانند زیرا یک کیلوگرم علوفه گران‌تر از شیر تمام می‌شود. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنین ادامه داد: مبلغ 250 میلیارد تومان نیز به اجرای بسته سیاستی حمایت از دامداران اختصاص یافت.

تغییر قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی

به گفته فرزین، ستاد هدفمندی در جلسه روز دوشنبه هفته گذشته خود مصوبه‌ای هم درخصوص قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی داشت. بر این اساس مقرر شد سقف نوسانات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار بورس برپایه فوب خلیج‌فارس باشد. وی با بیان اینکه قبلا محدوده نوسان قیمت محصولات پتروشیمی 95 درصد فوب بود، افزود: تولیدکنندگان به این موضوع اعتراضاتی داشتند که بر این اساس به سقف فوب خلیج‌فارس رسید.

کد خبر 144572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز