گروه اقتصادی: افزایش نرخ پایه خرید شیر خام به 520 تومان موجب شده تا هشدارهای قبلی دست‌اندرکاران بخش تولید در زمینه کاهش مصرف و تولید شیر و فراورده‌های لبنی محقق شود.

شیر

تصمیم‌گیری چندی پیش ستاد هدفمندی یارانه‌ها پس از برگزاری نشست‌های متعدد در زمینه حذف یارانه و افزایش قیمت شیر موجب شده تا اکنون علاوه بر کاهش وزن و افزایش قیمت شیر پاکتی در سراسر کشور، میزان تولید و مصرف این فراورده نیز کاهش یافته و شیر نایلونی 900 گرمی کمیاب شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با اشاره به تاثیر قطع یارانه شیر بر تولید و مصرف این فراورده به خبرنگار ما گفت: با قطع یارانه شیر، قیمت شیر نایلونی 900 گرمی در اغلب استان‌های کشور به 600 تومان افزایش یافته است و برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی شیر نایلونی 850گرمی را به همین قیمت عرضه می‌کنند.

مجید علیداد با بیان اینکه این شرایط موجب کاهش 30 تا 40درصدی تولید و مصرف شیر در کشور شده است، افزود: با توجه به تعیین قیمت پایه 520 تومانی برای هر کیلوگرم شیر خام با بار میکروبی زیر 500 هزار، اکنون تولید شیر پاکتی برای کارخانه‌های لبنی توجیه اقتصادی ندارد.

وی در زمینه شرایط کنونی تولید و عرضه لبنیات نیز گفت: توافق برای افزایش حداکثر 10درصدی نرخ لبنیات مشروط به ثابت‌ماندن نرخ پایه خرید شیر خام صورت گرفته اما با تعیین نرخ 520 تومانی برای هر لیتر شیر خام اکنون تولید لبنیات نیز توجیه نداشته و این امر کاهش بیش از 15درصدی تولید فراورده‌های لبنی را به همراه داشته است.

علیداد تصریح کرد: میزان مصرف سرانه شیر در کشور 85کیلوگرم و استاندارد مصرف جهانی این فراورده 160کیلوگرم (دو برابر) است. همچنین درحالی‌که مقرر شده بود تا در برنامه چهارم و پنجم توسعه میزان مصرف سرانه شیر به استاندارد جهانی برسد این هدف در برنامه چهارم توسعه محقق نشد و با حذف یارانه شیر، افزایش نرخ محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید مردم این نگرانی وجود دارد که میزان مصرف این محصول در کشورمان از 85 کیلوگرم هم کمتر شود.

وی پرداخت نشدن مطالبات کارخانه‌ها در زمینه شیر یارانه‌ای را عامل دیگری در کاهش میزان تولید شیر و لبنیات قلمداد کرد و افزود: مقرر شده تا چهارشنبه هفته جاری این موضوع در معاونت برنامه‌ریزی و وزارت بازرگانی بررسی و تصمیم‌گیری نهایی شود.

کد خبر 141095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز