یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان با 143 رای موافق، 24 رای مخالف و 7 رای ممتنع، ماده واحده لایحه افزایش تعطیلی عید سعید فطر را به تصویب رساندند.

بر این اساس از تاریخ تصویب این قانون، تعطیلات عید سعید فطر به 2 روز افزایش می‌یابد.

مجلس با کاهش یک روز از تعطیلات رسمی کشور مخالفت کرد

نمایندگان در ادامه بررسی لایحه افزایش تعطیلی عید فطر، با پیشنهاد توکلی در خصوص تکلیف دولت به کاهش یک روز از تعطیلات رسمی کشور در قبال افزایش یک روز تعطیلی به عید فطر، مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، احمد توکلی در صحن علنی امروز-یک‌شنبه- مجلس پیشنهاد خود مبنی بر اینکه دولت مکلف شود در ازای اجرای حکم قانون افزایش تعطیلی عید فطر ظرف یک ماه، یک روز از تعطیلات رسمی کشور را حذف کند را ارائه داد.

وی در توضیح اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود در تعطیلات، گردشگری افزایش می‌یابد و این امر در رشد اقتصاد کشور موثر است، درست نیست. مگر سهم حمل و نقل مسافر و هتل‌داری در اقتصاد ملی چند درصد است و آیا اصولا تولید کالا مهمتر است یا تولید خدمات؟

به گفته وی، یک روز تعطیلی خیلی مهم است چون یک میلیون کارگر روزمزد،‌ بی‌مزد می‌شوند و سود تولیدکنندگان در این روز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بعضی از تعطیلات واقعا منطق خود را از دست داده است، این پرسش را مطرح کرد که آن مردمی که روز 22 بهمن به راهپیمایی می‌آیند روز 12 فروردین که باید راهپیمایی برگزار شود، کجا هستند؟

توکلی افزود: وقتی یک تعطیلی بی‌خاصیت می‌شود چه اشکال دارد که آن را حذف کنیم البته بهتر است این موضوع را دولت بررسی کند و هر کدام از تعطیلات را که صلاح می‌داند و برآیند آن مثبت‌تر است، حذف کند.

نقوی حسینی تذکری گفت: پیشنهاد کاهش تعطیلات رسمی با عنوان لایحه افزایش تعطیلی عید فطر مغایرت دارد.

لاریجانی تذکر وی را وارد ندانست و گفت: قرار نیست با این پیشنهاد عنوان لایحه تغییر کند.

میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اعلام نظر مخالف دولت با این پیشنهاد گفت: مجموعه تعطیلات رسمی 25 روز است، 15 روز از این 25 روز مربوط به تعطیلات اسلامی - مذهبی است، 5 روز مربوط به تعطیلات انقلابی و 5 روز نیز تعطیلات ملی است.

به گفته وی، در گذشته نیز بر موضوع حذف یکی از این تعطیلات فکر شده است ولی نتیجه روشنی حاصل نگردیده چون به هر کدام از این تعطیلات دست بزنیم مباحثی در حاشیه مطرح می‌شود.

میر‌تاج‌الدینی با بیان اینکه امکان عملی این پیشنهاد آسان نیست، گفت: با بررسی‌های انجام شده 5 روز از این تعطیلات عنوان شده با تعطیلات رسمی دیگر مصادف شده است لذا میانگین تعطیلات رسمی ماه 20 روز است که در برخی سال‌ها به 18 روز رسیده است.

وی با بیان اینکه این آمار در مقایسه با دیگر کشورها تفاوت چندانی ندارد، گفت: مناسب نیست زمانی که هدیه‌ای به ملت دادیم و ذائقه آن را شیرین کردیم در جای دیگر این تعطیلات را کاهش دهیم. اگر زمانی لازم باشد تعطیلات را به طور کامل ساماندهی کنیم باید این موضوع همه جانبه بررسی شود.

در نهایت این پیشنهاد توکلی تنها 45 رای موافق به خود اختصاص داد و 61 نماینده با آن مخالفت کردند.

مجلس همچنین پیش از رای‌گیری در مورد ماده واحده لایحه افزایش تعطیلی عید فطر، پیشنهاد علی مطهری مبنی بر اینکه به دولت اجازه داده شود ساعات کار ادارات دولتی در ماه رمضان را متناسب با شرایط مناطق مختلف کشور کاهش دهد، مورد بررسی قرار گرفت.

لاریجانی پس از طرح این پیشنهاد،‌ آن را مخالف قانون دانست اما مطهری گفت دولت هر ساله این کار را انجام می‌دهد و ساعات کار ادارات دولتی را در ماه مبارک رمضان کاهش می‌دهد. بهتر است ما آن را به قانون تبدیل کنیم و دست دولت را باز بگذاریم که هر سال کار غیرقانونی انجام ندهد.

این پیشنهاد با تذکر مفتح مبنی بر اینکه در بررسی فوریت، باید در موضوع فوریت رای‌گیری شود، مواجه شد، لاریجانی نیز تذکر مفتح را وارد دانست لذا در مورد پیشنهاد مطهری مجلس وارد رای‌گیری نشد.

کد خبر 144266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز