دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

‌همشهری آنلاین: عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امکان رؤیت هلال ماه امشب وجود ندارد، اعلام کرد که چهارشنبه نهم شهریور اول ماه شوال است.

سیدمحسن قاضی میرسعید عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هلال ماه، غروب امروز دوشنبه در کل دنیا فقط در آمریکای جنوبی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود و دلیل آن هم این است که ارض دایرةالبروجی ماه، جنوبی است و معمولا در نیمکره جنوبی بهتر از نیمکره شمالی قابل رؤیت است.

وی افزود: در جنوب آمریکای مرکزی و جنوب غربی آفریقای جنوبی هلال ماه با ابزار قابل رؤیت است ولی در سایر نقاط جهان مثل آسیا، اروپا، استرالیا، آمریکای شمالی و آفریقا به جز بخشی که ماه قابل رؤیت است، هلال ماه تحت هیچ شرایطی رؤیت نخواهد شد.

قاضی میرسعید تصریح کرد: در ایران هلال ماه در شب دوشنبه در تمام پهنه کشور زودتر از خورشید غروب می‌کند و از این رو قابل رؤیت نیست ولی غروب فردا هلال ماه در اکثر نقاط دنیا از جمله در کشورمان مشروط به داشتن افق شفاف و بی‌غبار، با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است.

وی با اشاره به تفاوت وضعیت ماه در منتهی‌الیه شمالی کشور تا منطقه جنوبی کشور توضیح داد: در مناطق شمالی وقتی خورشید غروب می‌کند، ارتفاع هلال ماه از افق 3.5 درجه است، در صورتی که در منتهی‌الیه جنوبی هنگام غروب خورشید، ارتفاع هلال ماه به 8 درجه می‌رسد و لذا رؤیت ماه در مناطق شمالی کشور نیازمند افق تمیز و صاف است و هر‌چه از شمال به سمت جنوب می‌رویم،‌ هلال ماه راحت‌تر دیده می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پس از غروب سه‌شنبه بخش درخشان ماه قابل توجه است و نور آن در افق انعکاس می‌یابد و هلال ماه در پهنه ایران با چشم غیرمسلح رؤیت می‌شود و بر این اساس روز چهارشنبه نهم شهریور، اول ماه شوال است.

قاضی میرسعید خاطرنشان کرد: آغاز یک ماه به اتمام آن ربطی ندارد و ماه یا 29 یا 30 روز است و هیچ گاه ماه 28 یا 31 روزه نمی‌شود.

وی بر همین اساس متذکر شد که اگر دوشنبه یازدهم مرداد ماه، در ایران ماه رمضان آغاز می‌شد یا به اشتباه از آن روز ماه رمضان را آغاز می‌کردیم، امکان نداشت امروز (دوشنبه) ماه رؤیت شود و اگر ماه رمضان به جای سه‌شنبه از روز دوشنبه آغاز شده بود، باز هم ماه رمضان فردا 30 روزه تمام می‌شد اما اکنون 29 روزه تمام می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص علت طولانی شدن فرایند اعلام رؤیت ماه و اعلام عید در برخی مقاطع اظهار داشت: اکیپ‌های تخصصی استهلال هر ساله در آستانه ماه رمضان و ماه شوال به صورت سازمان یافته برای رؤیت هلال ماه در سراسر کشور مستقر می‌شوند.

وی افزود: امسال نیز این اکیپ‌ها فردا (سه‌شنبه) در نقاط مختلف کشورمان استقرار خواهند یافت و به محض دریافت گزارش از سوی آنها، گزارش‌ آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تأیید رهبر معظم انقلاب، از سوی ایشان عید اعلام می‌شود.

قاضی میرسعید خاطرنشان کرد: خورشید در تابستان دیر غروب می‌کند و اختلاف ساعت بین شرق و غرب کشور نیز یک ساعت است و هنگامی که اکیپ ستاد استهلال در یک منطقه رؤیت هلال ماه را اعلام می‌کنند، با تک تک آنها صحبت می‌شود و گزارش تهیه و آن گزارش تقدیم مقام معظم رهبری می‌شود تا ایشان تأیید کنند و این کار زمان‌بر است اما هر‌چه تعداد گزارشات معتبر بیشتر باشد، مدت این فرایند کاهش می‌یابد.

 

کد خبر 144375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز