گروه شهری: شهردارتهران گفت: در مدیریت شهری روحیه جهادی حاکم است و این فرصت خدمت را امام، شهدا و مردم در اختیار ما گذاشته‌اند و ما فضای کار را به فضای حاشیه‌ای تبدیل نمی‌کنیم.

قالیباف

 محمدباقر قالیباف شهردار تهران این سخنان را دیروز هنگام بهره‌برداری از ایستگاه متروی شیخ‌الرئیس در ادامه خط 4 اظهار داشت.به گزارش همشهری، هزینه ساخت این ایستگاه 24 میلیارد تومان برآورد شده و قرار است به‌زودی شاهد افتتاح ایستگاه‌های استاد معین و پیروزی از ادامه خط 4 باشیم.بنا براین گزارش، محمدباقر قالیباف شهردار تهران دیروز با اشاره به اینکه طبق وعده داده‌شده به مردم و برنامه زمانبندی به تعهدات خود سر وقت عمل کرده‌ایم، گفت: امیدوارم این روند تا پایان امسال و سال آینده همچنان ادامه یابد.

یکی از نکاتی که دیروز شهردار تهران در سخنان خود به مناسبت افتتاح ایستگاه شیخ‌الرئیس به آن اشاره داشت این بود که برای حل مشکل آلودگی هوا به جای اتکا به اقدامات سلبی باید به سمت امور ایجابی حرکت کرد و در این راه هیچ چاره‌ای جز توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو و اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) نیست.قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود وجود فضای همدلی، محبت و هماهنگی در کنار تخصص در میان مجموعه مدیریت شهری را عامل کارنامه موفق در حوزه حمل‌ونقل دانست به‌گونه‌ای که هم‌اکنون به جای سالانه 2 تا 3 کیلومتر بیش از 15 کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شود. وی ادامه داد:‌ ما هیچ‌وقت عملکرد تنش‌آمیز شورای شهر اول را با شهرداری از یاد نمی‌بریم اما امروز با وجود همه شیطنت‌ها از سوی کسانی که نان خود را از دامن اختلافات به‌دست می‌آورند، شورای شهر و شهرداری تهران با درک عمیق و واقعی از شرایط با تدبیر، همدلی، محبت و عقلانیت در کنار هم مشغول خدمات‌رسانی هستند.

قالیباف یکی از برکات شورای شهر دوم و سوم را وجود مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران دانست که نقش مهمی در هدایت این مجموعه داشته است؛ به‌گونه‌ای که شورای شهر تهران بی‌مسئله‌ترین شورای شهر کشور است. این درحالی است که به گفته شهردار تهران البته بحث‌ها و چالش‌هایی در حوزه‌های تخصصی میان شهرداری با شورای شهر وجود دارد که اتفاقا منشا خیرات بوده و به پختگی کارها می‌انجامد.

از نظر قالیباف، وقتی اختلاف در یک سطحی به چشم می‌خورد مردم کار ندارند که مقصر کیست یا حق باکیست آنها توقع دارند مسئولان به آن درجه از پختگی و درایت لازم رسیده باشند که بتوانند در جلسات کارشناسی و بدون کشاندن دامنه اختلافات در سطح جامعه مسائل را حل‌و‌فصل کنند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود به اصرار برخی اصحاب قلم در تلقین وجود اختلافات میان شورای شهر با شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:

من خبرنگاران را نماینده افکار عمومی می‌دانم تا به درستی و منطقی و نه به‌طور سیاسی مسائل را منتقل کنند مثلا اگر عضوی از شورای شهر از شهردار تهران سؤالی بپرسد این سؤال وظیفه و حق وی به‌عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری است، شهرداری هم باید پاسخ دهد اما گویی بعضی‌ها دنبال اهداف دیگری هستند و می‌خواهند اختلاف انگیزی و شیطنت کنند اما بدانند که موفق نمی‌شوند. قالیباف تاکید کرد: مجموعه مدیریت شهری متشکل از افرادی دقیق، عمیق و پخته است و تلاش دارند فرصتی را که خدا، اسلام، نظام، شهدا و مردم در اختیار آنها قرار داده‌اند هدر نرود.

وی خطاب به یکی از مسئولانی که پر کردن تونل توحید را مطرح کرده بود، گفت: من که مهندس نیستم تا با گفتن این حرف بخواهند مرا تخریب کنند و زیر سؤال ببرند، با این حرف جامعه مهندسی کشور را زیر سؤال بردند حالا هم اگر می‌خواهند تونل توحید را پرکنند این کار را بکنند تا ببینند چه اتفاقی در شهر می‌افتد.وی همچنین بحث‌های مطرح شده در باره آلودگی هوای مترو را نیز غیرواقعی دانست و پرسید: چرا با این حرف‌ها به فضای ناامنی در جامعه دامن می‌زنید؟ هوای داخل تونل‌های مترو از هوای سطح شهر پاکیزه‌تر است. وی تاکید کرد: به جرات می‌گویم ماده شیمیایی مورد اشاره، حاصل از لنت ترمز 10 میلیون ماشین که اتفاقا تحت عنوان استاندارد هم در شهر تردد می‌کنند، است. این حرف‌ها را اگر راست می‌گویند به جای اینکه به مردم بزنند و آنها را سرخورده و نگران کنند بیایند در جلسات کارشناسی بزنند تا پاسخ بگیرند.

وی با غیرمنطقی خواندن اینگونه اظهارات گفت: اداره جامعه نیاز به محبت، صفا و تلاش و همکاری دارد و هر کسی مانع این کار شود خیر مردم و مملکت را نمی‌خواهد و دنبال منافع باطل خودش است.
شهردار تهران دیروز پس از سخنرانی خود با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ داد. وی گفت: برخی می‌گویند که چرا برآوردهای اولیه ساخت تونل توحید 170 میلیارد تومان بوده اما حدود 500 تا 600 میلیارد تومان برای آن هزینه شده که باید در پاسخ گفت: اولا حجم و میزان کار تغییر کرد و بعد هم آنکه قیمت بسیاری از اقلام مصرفی در طول احداث پروژه چندین برابر افزایش یافت. وی ادامه داد: روزی که قرار‌داد بسته شد، سیمان تنی 32 هزار تومان بود ولی روزی که تونل را می‌ساختیم سیمان به تنی 155 هزار تومان رسید یعنی 5 برابر شد. وی با طرح این سؤال که به‌نظر شما پیمانکار پول سیمان را از جیب می‌دهد؟ ادامه داد: میلگرد در زمان عقد قرار داد کیلویی 580 تومان بود اما بعد به کیلویی 1200 تومان رسید، در این میان باید تورم سالانه را هم حساب کرد.

به گفته قالیباف، به‌نظر می‌رسد وقتی یک کار شیرین انجام می‌شود برخی می‌خواهند آن را به کام مردم تلخ کنند. شهردار تهران با بیان اینکه براساس تعهد داده شده هر ماه یک ایستگاه افتتاح می‌شود گفت: در تلاشیم که تا پایان سال خطوط مترو به حدود 140 کیلومتر برسد، امروز این خطوط به 125 کیلومتر رسیده است. وی ادامه داد: خط یک مترو را در انتها به شمال خواهیم رساند، خط 4 را به منتهی‌الیه غرب تهران می‌رسانیم و بخشی از خط 3 را به مرکز شهر خواهیم رساند. وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم قبل از مهرماه بیش از 50 واگن جدید را وارد خطوط کنیم تا با آغاز بازگشایی مدارس و افزایش 20 تا 25درصد تقاضای سفر با مترو، بتوانیم کیفیت بیشتر در خدمت رسانی داشته باشیم. شهردار تهران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه تهران شاهد بارش بسیار شدید باران بود و آبگرفتگی در بعضی نقاط ایجاد شد آیا شهرداری غافلگیر شده بود، گفت: ما پیش‌بینی هوا شناسی را داشتیم و غافلگیر نشدیم.

وی ادامه داد: من هم به‌عنوان شهردار تهران از 2 روز قبل مطلع بودم ولی پیش‌بینی نمی‌شد بارش نقطه‌ای باشد و در یک نقطه خاص حجم بالای باران را داشته باشیم؛ به‌طوری‌که در شمال شرق تهران در 10 دقیقه حجم باران به حدی بود که کانال‌های آب ظرفیت این حجم آب را نداشتند به همین دلیل در برخی نقاط آبگرفتگی داشتیم.شهردار تهران همچنین در مورد خساراتی که برخی از خودروها به‌دلیل افتادن درخت دیده‌اند گفت: خودروهایی که در طوفان آسیبی دیده‌اند می‌توانند به شهرداری مناطق مراجعه کنند چون اگر ماشین هم بیمه نباشد، درصورتی‌که آتش‌نشانی صورتجلسه و تایید کند که خسارات ناشی از طوفان و افتادن درخت بوده شهرداری خسارت را از طریق بیمه می‌پردازد.

ظرفیت حمل مسافر با خطوط موجود تا یک میلیون نفر قابل افزایش است

دیروز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم افتتاح ایستگاه شیخ‌الرئیس از ادامه خط 4 متروی تهران شرکت داشت. چمران در سخنرانی خود به معضل کمبود واگن مترو اشاره کرد و گفت: اگر واگن به تعداد لازم تامین شود با همین خطوط فعلی می‌توان یک میلیون نفر به ظرفیت جابه‌جایی مسافر اضافه کرد. وی از همه دست‌اندرکاران ساخت مترو تشکر کرد که به‌رغم همه کمبودهای مالی و... اما تمام تلاش خود را به‌منظور کسب رضای خدا و خدمت‌رسانی به خلق خدا به‌کار می‌گیرند. به گفته چمران، مسئولان به نسبت کاری که خالصانه و با نیت پاک در راه رضای خدا به انجام می‌رسانند، در پیشگاه خداوند اجر و پاداش دریافت خواهند کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کردکه بودجه و اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مترو چه در بخش عملیات اجرایی و چه حمل مسافر محقق شود.

دولت هنوز یارانه بلیت مترو را نپرداخته است

به گفته هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، دولت نه تنها 88 میلیارد تومانی را که بابت یارانه بلیت متروی تهران باید پرداخت می‌کرد نپرداخته است، حتی از دادن حق انشعاب برق در ایستگاه‌های جدید مترو نیز خودداری می‌کند. بنا بر این گزارش، یکی دیگر از موضوعاتی که مدیرعامل متروی تهران در سخنرانی خود در مراسم افتتاح ایستگاه شیخ‌الرئیس به آن اشاره کرد مربوط به ورود 3 محموله قطار جدید بود که یک محموله ترخیص شده و 2 محموله دیگر جمعا به تعداد 125 واگن برای ترخیص نیاز به 49 میلیارد تومان اعتبار دارد که باید از سوی دولت و مدیریت شهری تامین اعتبار شود. درویش در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکل تامین برق مترو اشاره کرد و گفت: قبل از حذف یارانه‌ها پول برق مترو ماهانه 3 میلیارد تومان بود که این رقم با حذف یارانه‌ها هم‌اکنون به 17 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. 

 

کد خبر 144192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز