گروه شهری: رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران به شهروندان هشدار داد از خرید لنت‌های ترمز چینی و کالاهای حاوی آلاینده خطرناک آزبست خودداری کنند.

معصومه ابتکار به همشهری گفت: از سال گذشته جلسات متعددی پیرامون اندازه‌گیری‌های شرکت کنترل کیفیت هوا در بحث آزبست در شورای شهر برگزار شد. وی افزود: نتایج به دست آمده براساس اندازه‌گیری‌ها مشخص کرده است که میزان فیبرهای خطرناک آزبست در هوای سطح شهر تهران بالاتر از حد معمول و حتی بالاتر از میزان مورد قبول سازمان بهداشت جهانی است.ابتکار با تاکید بر جدی بودن نگرانی‌ها نسبت به خطر بالا بودن آلاینده‌های آزبست و بنزن در هوای شهر تهران تاکید کرد:

دولت باید با جدی گرفتن مصوبه مربوط به حذف آلاینده خطرناک آزبست مانع بروز بیماری‌های تنفسی برای شهروندان شود و به‌طور جدی از واردات لنت‌های ترمز غیرمجاز و غیراستاندارد چینی که به گفته کارشناسان اکنون منبع اصلی آزبست است جلوگیری کند. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به لزوم اطلاع رسانی صحیح به شهروندان درخصوص خطرات ناشی از آزبست و بنزن بر سلامت آنها گفت: شهروندان حق دارند بدانند که اگر فراورده‌های حاوی آزبست را خریداری و یا قطعه‌ای خریداری کنند که استاندارد زیست‌محیطی نداشته باشد اول از همه به سلامت خود و خانواده‌شان لطمه جدی وارد می‌کنند و بعد سلامت شهروندان دیگر را به خطر می‌اندازند.

وی افزود: باید به شهروندان گفت که کالاهای تقلبی حاوی آلاینده‌های خطرناک را نخرید. آنها نیز باید بدانند که این کالاها چیست و از کجا وارد کشور می‌شود. معصومه ابتکار گفت: دولت باید تکالیف خود را به شکل درست انجام بدهد تا موضوع آلاینده‌ خطرناک آزبست حل شود.ابتکار با اشاره به این موضوع که سازندگان لنت‌های ترمز داخل کشور به شورا اعلام کرده‌اند که لنت‌های تولید داخل حاوی آزبست نیست افزود: گزارش‌های زیادی به شورای شهر در مورد تاثیر آلاینده آزبست و بنزن و ابتلای شهروندان به سرطان و بیماری‌های تنفسی رسیده است ولی باید دانست که مشخص کردن بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا برای بیماران مبتلا دشوار است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران افزود: امیدوارم واردات بنزین کمی به حل مشکل آلاینده‌های خطرناک نظیر بنزن کمک کند.وی افزود: موضوع وجود آلاینده بنزن در هوای تهران بسیار جدی است چون این آلاینده خطرناک عامل جدی ابتلا به سرطان است.

کد خبر 143995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز