حمید دهقان: شهرستان مرند در مسیر تبریز به جلفا، یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان‌شرقی است. باغ‌های پردرخت با میوه‌های فراوان به مسافران خوشامد می‌گویند.

سابقه تاریخی شهر مرند به چند قرن پیش از میلاد مسیح می‌رسد و در دوره‌های آشور و کلده اقوام بسیاری در این شهر سکونت داشته‌اند. بر اساس نوشته‌های تورات، مادر حضرت نوح(ع) در شهر مرند دفن شده و در روایتی احتمال دفن حضرت نوح نیز در این شهر آمده است.

مسجد جامع مرند یک بنای تاریخی و ارزشمند است که ماجراهای زیادی در دل خود دارد. در روزگار ساسانی آتشکده معروفی بوده که با سکونت ارامنه در این منطقه کلیسا شده و در قرن سوم هجری قمری با گرویدن مردم به دین اسلام آتشکده و کلیسا به مسجد تبدیل شده است.

احداث کلیسا در شهر مرند با توجه به فرار ترسایان و نسطوریان در قرن پنجم میلادی از ستم امپراتوری روم شرقی و کشیشان متعصب مسیحی به این منطقه، باورکردنی است.

بر بالای محراب بسیار زیبای مسجد سنگ‌نوشته‌ای با این کلمه‌ها قرار دارد: «السلطان الاعظم مالک الرقاب الامم ابوسعید خلدالله ملکه 731 ه.ق» عرض محراب 75/2 و ارتفاع آن 6 متر است که با آیات قرآنی به خط کوفی و گچ‌بری‌های بدیع زینت یافته است. میراث فرهنگی‌ آذربایجان شرقی به مرمت و بازسازی مسجد جامع همت گمارده است.

گفتنی است اگر مسافران هنگامی به در مسجد برسند و مسجد بسته باشد، نگران نشوند. خانه کربلایی معصوم، خادم مسجد را همه می‌شناسند و این مرد دوست‌داشتنی در یک چشم به هم زدن خود را به مسجد می‌رساند.

کد خبر 14365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز