جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

آدم‌های سربه زیرِ مقابل دکه‌های روزنامه‌فروشی‌‌ را که دیده‌اید. برای اینکه از تیتر و کلیات اخبار روز آگاه شوند نیم‌نگاهی به صفحه اول تمام روزنامه‌ها می‌اندازند.

چیدن نوشیدنی

آنها وقت و شاید حوصله ورق زدن تمام صفحات و مطالعه نشریات را ندارند و بنابراین جلوی هر دکه روزنامه‌فروشی، برایشان حکم پیشخوان را دارد. در این سو می‌خواهیم توجه جامعه‌شناسان را به یک پیشخوان دیگر جلب کنیم. البته این پیشخوان مورد بحث، به جای جلوی دکه روزنامه‌فروشی، جلوی مغازه‌ها و بوفه‌ها وجود دارد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در آن می‌توان تیتر انواع ناهنجاری‌ها، بی‌مبالاتی‌ها و حتی گاهی در پیشخوان برخی خیابان‌ها«ایسم‌هایی» مانند وندالیسم را هم مشاهده کرد. به هر حال از تمام جامعه‌شناسان دعوت می‌کنیم گاهی به این پیشخوان‌های فرهنگی سر بزنند و اخبار و علل خبرساز شدن آنها را در این بخش مورد تحقیق و دقت قرار دهند.

چراغ روز

هوا که گرگ‌ومیش می‌شود خورشید هنوز طلوع نکرده است اما ستاره‌ها یکی یکی در برابر آن ناپدید می‌شوند. با وجوداین روشنایی برخی تیر‌های چراغ‌برق وسط خیابان‌ها وبزرگراه‌ها منتظر می‌شوند تا سایه‌ها حسابی کوتاه شوند و در نزدیکی ظهر، اگر هوس کمی استراحت کنند، آنگاه خاموش می‌شوند. ‌بگذریم از آنهایی که تا شب روی خورشید را هم کم می‌کنند. در این سو به نظر می‌رسد مسئولان نیز دلشان را به این خوش کرده‌اند که «هیچ چراغی تا به صبح نمی‌سوزه» غافل از اینکه در این مورد خاص تاریخ‌مصرف ضرب‌المثل یاد‌شده سال‌هاست که گذشته است.

آب غیرآشامیدنی

گردشگری را تصور کنید که از کشور پیشرفته‌ای وارد شهر ما شده است. در همان بدو ورود مشاهده می‌کند که شست‌وشوی خودرو و آبیاری باغچه‌ها با آب آشامیدنی انجام می‌شود و بعد از آن نیز در یک بوستان فردی را ببیند که در کنار تابلو‌های هشدار دهنده در مورد غیرآشامیدنی بودن آب، جرعه جرعه از آن می‌نوشد. اگر به زبان خودش نگوید که در این شهر از زمین به آسمان می‌بارد، جای تعجب است. البته ماجرا به اظهار نظر وی ختم نمی‌شود. زیرا بحران کم آبی به علت هدر دادن آب شرب و ابتلا به بیماری‌های گوارشی به دلیل استفاده از آب آلوده غیرشرب از دیگر مشکلات چنین رفتار‌هایی است. بنابراین بهتر است به بایدونباید‌های این بخش به خصوص در روز‌های گرم سال توجه بیشتری داشته باشیم.

کد خبر 143569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز