دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

قدیم‌تر‌ها گاهی چند هزار سال طول می‌کشید تا یک بنا یا وسیله سنگی ساخته دست بشر از بین برود و اگر جنگی رخ نمی‌داد فقط تاثیر فرسایشی و چند صد ساله طبیعت موجب لطمه دیدن آن می‌شد.

نیمکت سنگی

این روز‌ها اما قضیه به شکل دیگری است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید قدمت این نیمکت سنگی به 5سال نیز نمی‌رسد. در حالی که در نبود فرهنگ حفظ اموال‌عمومی برخی افراد آن‌را خراب کرده‌اند. چنانچه مسؤلان برای حفظ بیت‌المال هم که شده در این مورد خاص اقدام به فرهنگ‌سازی کنند شاید کمتر شاهد چنین صحنه‌هایی باشیم.

شکار مقصر

اگر در بخش مراقبت‌های ویژه چشم از هم باز کردید و با چشمانی از حدقه بیرون زده، مانند یکی از کلیشه‌های متداول سریال‌های تلویزیونی خواستید از پرستار بپرسید « من کجام؟ اینجا کجاست؟» ابتدا کمی صبر کنید. سعی کنید گذشته را به خاطر آورید. اگر تصویری که ما در این ستون چاپ کرده‌ایم آخرین صحنه‌ای بود که به یاد می‌آورید مطمئن باشید همین صندلی‌ای که روی درخت جا خوش کرده درست روی سرتان سقوط و شما را راهی بیمارستان کرده است. شکارِ مقصر نیز کار آنچنان سختی نیست. کافی است پس از مرخص شدن از بیمارستان همان اطراف کمین کنید. بعد از کمی انتظار فردی را مشاهده می‌کنید که صندلی را از بالای درخت به زیر می‌آورد، روی آن می‌نشیند و گاهی مسافر صدا می‌زند و گاهی نیز خرت و پرت می‌فروشد.

کارواش رایگان

تعدادی از راننده‌ها تصور می‌کنند لوله‌ آبِ ویژه پرکردن تانکر‌های آبیاری، دوش حمام خودرو‌ها نیز هست. با همین تصور زیر آن توقف کرده و اقدام به شست‌وشوی خودرو می‌کنند. این کارواش رایگان موجب بروز ترافیکی می‌شود که برای راننده‌های دیگر گاهی گران تمام می‌شود.

البته دلیل سوءاستفاده آنها نیز گاهی به کمبود‌های روانی نیز باز می‌گردد. زیرا به محض ورود به کارواش برای اینکه خودی نشان بدهند و از قافله فخرفروشی عقب نمانند به هر کارگری که می‌رسند چند هزار تومان انعام می‌دهند. تا جایی که هنگام خروج از کارواش حسابی ضرر می‌کنند. اما به جای اصلاح این زیاده‌روی دیگر سراغ آن کارواش نرفته و به روش‌های غیرفرهنگی روی می‌آورند. یکی از آنها را نام بردیم، بقیه موارد نیز شامل شست‌وشوی خودرو در جوی برخی خیابان‌های شهر یا استفاده از آب قسمت‌های مشترک آپارتمان برای این منظور است. به‌هر حال چنانچه قانون برای موارد اینچنینی نیز جرائم غیرنقدی و سودمندتری درنظر بگیرد به قول معروف جای دوری نمی‌رود.

چوب بالای سر

قدیمی‌ها به درستی اشاره می‌کردند که «چوبی را که نمی‌توانی بزنی بالای سر نبر». با وجود این برخی شهروندان پیش خود می‌گویند سنگ مفت گنجشک مفت، تهدید می‌کنیم شاید گرفت. این در حالی است که بسیاری از افرادی که با همین تصور واهی دست به تهدید دیگران زده‌اند و برای نمونه روی دیوار جلوی منزل تهدید به پنچر‌کردن و حتی آتش‌زدن خودرو‌های پارک شده کرده‌اند، جلوی قاضی متهم به ارتکاب جرمی با عنوان «تهدید» شده‌اند. چه به تهدید خود عمل کرده یا نکرده‌ باشند قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

کد خبر 143809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز