همشهری آنلاین: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری مصاحبه جدید برای پذیرش داوطلبان دکتری نیمه متمرکز در مرحله تکمیل ظرفیت این کنکور خبر داد و گفت: مصاحبه های جدید پس از انتخاب رشته و دانشگاه دوباره، برای 15 هزار داوطلب کنکور دکتری انجام می‌شود.

دکتر محمدحسین سرورالدین در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: بر حسب تصمیم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 5 هزار نفر دیگر به ترتیب نمره برای مصاحبه جدید در آزمون دکتری معرفی می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه ابتدا 15 هزار نفر برای آزمون دکتری نیمه متمرکز به دانشگاه‌ها معرفی شدند و ظرفیت دانشگاه‌ها نیز 5 هزار نفر بود، سایر 10 هزار نفر باقیمانده به همراه 5 هزار نفر جدید برای مصاحبه جدید به دانشگاه معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به ساز و کار اجرایی تکمیل ظرفیت کنکور دکتری پس از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت گفت: 5 هزار نفری که حائز بالاترین نمرات شده اند می توانند دوباره فرم انتخاب رشته و دانشگاه را پر کنند و پس از اعلام سازمان سنجش آموزش کشور برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شوند.

وی یادآور شد: انتخاب مجدد رشته و دانشگاه به این دلیل انجام می گیرد که در این مدت رشته های جدیدی به دانشگاه‌ها اضافه شده است و ظرفیت های رشته ها و دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده است.

سرورالدین تاکید کرد: اولین قدم این است که ببینیم کدام یک از دانشگاه‌ها ظرفیت بیشتری می توانند ایجاد کنند. در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز افزایش ظرفیت را ایجاد کرده است و بر همین اساس دانشگاه‌ها باید ظرفیت خود را به معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه دهند تا آنها نیز آن را به سازمان سنجش اعلام کنند.

وی افزود: اگر دانشگاه‌ها ظرفیت خود را اعلام کردند ما به این ترتیب عمل خواهیم کرد که 5 هزار نفر از افراد را به اضافه 10 هزار نفری که پس از مصاحبه باقی مانده اند را دوباره به مصاحبه دعوت می‌کنیم تا دانشگاه‌ها از میان آنها افراد واجد شرایط را انتخاب کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مقرر شده است که در پذیرش نیمه متمرکز دکتری به ازای هر یک نفر ظرفیت دانشگاه سه نفر داوطلب به دانشگاه‌ها معرفی کنیم. از همین رو در آزمون فروردین ماه که ظرفیت دانشگاه‌ها حدود 5 هزار نفر بود، ما 15 هزار نفر را به دانشگاه‌ها معرفی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع اکنون 10 هزار نفر از آن 15 هزار نفر باقی مانده اند و باید 5 هزار نفر هم به آنها اضافه کنیم تا در مجموع 15 هزار نفر به دانشگاه‌ها معرفی کنیم. اما با توجه به اینکه این افراد با هم در شرایط یکسانی قرار ندارند مصاحبه جدید به همراه انتخاب رشته و دانشگاه دوباره برای این افراد صورت می‌گیرد.

سرورالدین یادآور شد: با تصمیم وزیر علوم به این جمع بندی رسیدیم که به عنوان یک حرکت جدید این 15 هزار نفر در مصاحبه جدید شرکت کنند و دانشگاه‌ها از میان آنها افراد را انتخاب کنند.

وی گفت: البته اول باید دانشگاه‌ها میزان ظرفیت جدید خود را مشخص کنند تا فرآیند اجرایی پس از تعیین ظرفیت‌ها آغاز شود و تلاش ما این است که این تکمیل ظرفیت به قبولی مهر برسند و داوطلبان در این مرحله آموزش خود را از سال تحصیلی جدید آغاز کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: نتایج نهایی آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 90 که فروردین ماه برگزار شد نیز نیمه اول شهریورماه 90 اعلام می شود. از همین رو به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده ایم که هرچه سریع تر اسامی را ارائه کنند.  ‌

کد خبر 143418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز