گروه اقتصادی: پس از ارسال پرونده تخلف شرکت‌های خودروسازی در زمینه افزایش غیرقانونی قیمت خودرو به سازمان تعزیرات حکومتی و اعلام تخلف 3 میلیارد و 450 میلیون تومانی، مسئولان سازمان حمایت از بازپرداخت اضافه قیمت دریافتی از مشتریان خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ما درحالی‌که هنوز پرونده تخلف شرکت‌های خودروسازی در زمینه افزایش 2 تا 14درصدی قیمت برخی خودروها بدون مجوز سازمان حمایت در سازمان تعزیرات مفتوح است، مسئولان دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور درخواست افزایش قیمت‌ها به کمیته خودرو ارائه داده‌اند.

معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی سازمان حمایت در این زمینه به خبرنگار ما گفت: گرچه شرکت‌های خودروسازی می‌توانند درخواست خود در این زمینه را به کمیته مذکور ارائه کنند اما تا‌کنون افزایش قیمتی که ناشی از این درخواست‌ها باشد پذیرفته نشده است.

چگونگی بازپرداخت مبالغ اضافی به مردم

وحید منائی در مورد چگونگی برخورد با تخلفات شرکت‌های خودروسازی و ساز و کار اجرایی بازپرداخت اضافه قیمت دریافت‌شده از مشتریان افزود: پرونده تخلف افزایش قیمت شرکت‌های خودروسازی در سازمان تعزیرات حکومتی مراحل رسیدگی را سپری می‌کند و به‌رغم احراز تخلف در رسیدگی اولیه باید این موضوع در دادگاه تجدید نظر و دادگاه عالی نیز تایید و حکم نهایی تخلف و مجرم بودن شرکت‌های خودروسازی صادر شود.

وی افزود: سازمان حمایت برای بازپرداخت مبالغ اضافی دریافت شده از مردم توسط شرکت‌های خودروسازی دو رویه را اجرایی کرده و در مواردی که تخلف شرکت‌های خودروسازی حقیقی(موردی) بوده و سود ناشی از مشارکت مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو پرداخت نشده، شرکت‌های خودروسازی ملزم به کسر میزان سود مشارکت مشتری درصورتحساب نهایی هستند که بر این اساس در سال گذشته به 600 تا 700 شکایت مصرف‌کنندگان رسیدگی و مبالغ به خریداران برگشت داده شده است.

منائی ساز و کار دیگر بازپرداخت مبالغ اضافی دریافتی از مشتریان را در رسیدگی‌ کلان دانست و افزود: افزایش قیمت خودرو در این مقوله قرار دارد. وقتی یک شرکت خودروسازی نسبت به افزایش قیمت هر چند جزئی یک یا چند محصول خود بدون دریافت مجوز لازم اقدام می‌کند این موضوع ازجمله مصادیق تخلف کلان محسوب می‌شود.به‌رغم این افزایش قیمت‌ها روزگذشته مسئولان ایران‌خودرو و سایپا از ارائه درخواست و بررسی افزایش قیمت محصولات خود در کمیته خودرو خبر دادند.

کد خبر 143232
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز