یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در نخستین رقابت مهم درون حزبی جمهوریخواهان میشل باکمن، نماینده محافظه‌کار مجلس نمایندگان آمریکا توانست در ایالت آیوا به یک پیروزی حساس برسد.

میشل باکمن یکی از نمایندگان ایالت مینه سوتای آمریکاست که به‌شدت از سوی جنبش محافظه‌کار تی‌پارتی حمایت می‌شود و به عقیده بسیاری، این پیروزی مهم خیز بلند این جنبش برای رسیدن به کاخ سفید را نشان می‌دهد.در این نظرسنجی درون حزبی که با شرکت ۱۷ هزار رأی‌دهنده برگزار شد باکمن توانست ۲۹ درصد آرا را به دست بیاورد و با اختلاف کمی ران پُل رقیب خود را مغلوب کند.

تیم پائولنتی، فرماندار سابق مینه‌سوتا هم در این نظرسنجی رتبه سوم را به‌دست آورد که شکستی سخت برای او به حساب می‌آید. میت رامنی، از کاندیداهای مطرح جمهوریخواهان، در این نظرسنجی شرکت نکرده بود.

هر چند همه نامزدهای جمهوریخواهان ملزم به شرکت در این نظر سنجی نبودند اما حساس بودن ایالت آیوا این رقابت درون حزبی را به نخستین محک جدی نامزدهای جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ تبدیل کرد.

US Map

قرار است ۵ ماه دیگر نخستین رقابت رسمی نامزدهای جمهوریخواه در ایالت آیوا برگزار شود. مجموعه‌ای از رقابت‌های درون حزبی در نهایت نامزد جمهوریخواهان را برای رقابت با باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات در انتخابات مشخص می‌کند. نامزدهای جمهوریخواه روز پنجشنبه در ایالت آیوا در یک مناظره تلویزیونی شرکت کرده بودند.

میشل باکمن که تبلیغات گسترده‌ای را برای انتخاب خود به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه شروع کرده است در جمع هوادارانش در این ایالت گفت: بیایید باراک اوبامارا به رئیس‌جمهوری تنها برای یک دوره تبدیل کنیم. او اعلام کرد: این پیروزی یک گام کاملا اولیه برای رسیدن به کاخ سفید در سال 2012 است. حال همه‌چیز به 50 ایالت بستگی دارد. میشل باکمن از حمایت گسترده جنبش تندروی تی‌پارتی برخوردار است که همین چندی پیش توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به پیروزی مهمی دست پیدا کند. پافشاری همین جنبش به‌شدت محافظه‌کار بود که در بحث اخیر دولت و کنگره آمریکا بر سر بودجه، کاخ سفید را دچار دردسرهای جدی کرد. هرچند سقف استقراض دولت آمریکا سرانجام افزایش یافت اما این جنبش به‌خوبی قدرت‌نمایی کرد.

ناخرسندی گسترده از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمر

یکا به‌ویژه درباره مسائل اقتصادی باعث شده است تا اقبال عمومی نسبت به جنبشی افراطی مانند تی‌پارتی افزایش یابد.

نتیجه نظرسنجی آیوا پس از آن اعلام شد که ریک پری، فرماندار جمهوریخواه ایالت تگزاس، به‌صورت رسمی ورودش به مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرد.

این سیاستمدار ۶۱ساله از بخت‌های اصلی برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۱۲ به‌شمار می‌رود. او روز شنبه هم طی نطقی در جمع فعالان حزب جمهوریخواه در ایالت کارولینای جنوبی، به‌شدت از سیاست‌های اقتصادی باراک اوباما انتقاد کرد. وی در یک نشست خبری محافظه‌کاران با تعهد به کاهش مالیات‌ها و بهبود اوضاع زندگی مردم گفت: ما دیگر توان تحمل رهبری بی‌هدف به‌مدت 4 سال دیگر را نداریم.

نامزدهای جمهوریخواه در تلاش هستند از همه مشکلات دولت اوباما به‌ویژه مسائل اقتصادی برای شکست او در انتخابات سال ۲۰۱۲ استفاده کنند. بسیاری مسائل اقتصادی را مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در این انتخابات می‌دانند.

نامزدهای مهم جمهوریخواهان

میت رامنی: فرماندار سابق و ثروتمند ایالت ماساچوست. او یک‌بار بخت خود را برای ورود به کاخ سفید با نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ آزمود.

ریک پری: فرماندار جمهوریخواه تگزاس. گفته می‌شود با وجود اینکه قصد او برای شرکت در انتخابات مشخص بود اما او ماه‌های گذشته را صرف جمع‌آوری منابع مالی کرده است.

نیوت گینگریچ: وی از روسای سابق مجلس نمایندگان آمریکا و از چهره‌های سرشناس محافظه‌کار به‌حساب می‌آید. گینگریچ از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود.

تیم پائولنتی: فرماندار سابق ایالت مینه‌سوتا. اسم او با گمانه‌زنی درباره انتخابش به‌عنوان معاون جان مک‌کین در انتخابات گذشته بر سر زبان‌ها افتاد اما سارا پیلین جای او را گرفت.

هرمان کین: جمهوریخواهان درحالی‌که در انتخابات گذشته حضور یک سیاه‌پوست به‌عنوان نامزد دمکرات‌ها را به باد انتقاد گرفته بودند، اکنون خود نامزدی سیه‌چرده دارند. هرمان به خاطر اهانت به مسلمانان چندی پیش مورد انتقادهای شدید قرار گرفت و مجبور به عذرخواهی در این رابطه شد.

کد خبر 143103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز