چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا نشان می‌دهد از هر 10رای‌دهنده آمریکایی 4نفر از گروه نوظهور جنبش‌ چای حمایت می‌کنند.

obama

این گروه که از درون حزب جمهوریخواه بیرون آمده در مجلس نمایندگان توانسته‌است موقعیت خوبی به دست آورد. البته در سنا این موفقیت چندان چشمگیر نبود و آنها به ویژه در اصلی‌ترین نبرد خود یعنی در ایالت نوادا نتوانستند هری‌رید، رهبر دمکرات‌های سنا را از میدان بیرون کنند.

در نتیجه این انتخابات، این گروه اکنون از یک جنبش اعتراضی به یک قدرت نوظهور در کپیتال هیل - مقر کنگره آمریکا - تبدیل شده‌است. حالا همه منتظر هستند تا ببینند بعد از تبلیغات انتخاباتی پرهیجان و سراسر حمله به شخص اوباما و شعار برای بازپس‌گیری آمریکا، سیاست عملی پیشنهادی‌جنبش چای چیست.

برای بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی، جنبش چای یک صفحه سفید است که ناراضیان آمریکایی همه ناامیدی‌ها و امیدهای خود را درون آن می‌بینند. درون این حزب هدف اصلی و اعلام شده این است که فعلا جلوی کارهای دولت را بگیرند. آنها بر این باورند که کل نظام سیاسی آمریکا اکنون از نیازها و ارزش‌های سنتی آمریکا جدا شده و باید آن را بازگرداند.

فوری‌ترین کار پیش روی جنبش چای در کنگره، طرح‌ها و لوایحی است که باید بررسی شود. تحولات آمریکا از همین حالا تحت‌ تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 است. جنبش نوظهور چای هم با نگاه به همین موضوع برنامه‌های خود را پیش خواهد برد و فرصت خوب و امیدوارکننده‌ای پیش روی حزب جمهوریخواه برای موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذارد. سارا پیلین و جان مک‌کین از حالا خود را برای رقابت سخت ریاست‌جمهوری 2سال بعد آماده می‌کنند.

جنبش چای در یکسالی که از عمرش می‌گذرد، ائتلافی ناموزون از 2گروه بوده‌است؛ گروه اول کسانی که با ایدئولوژی لیبرالیسم به این گروه آمده‌اند و گروهی که می‌‌گویند از سر ناامیدی و برای بیرون آوردن کشور از چاله‌ای که در آن گیر افتاده وارد این گروه شده‌اند. شعاری که در اعتراض این گروه به طرح اوباما برای اصلاح نظام بیمه درمانی شنیده می‌شد گویای همین عقاید است.

آنها خطاب به دولت اوباما شعار می‌دادند: «دستت را از بیمه درمانی ما بکش.» حامیان این جنبش هنوز نمی‌دانند برنامه کاری آن چیست. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد اکثر آمریکایی‌ها با بسیاری از اهداف اعلام نشده نامزدهای جنبش چای مخالف باشند. یکی از این اهداف که در حاشیه برنامه‌های نامزدهای این گروه در انتخابات اخیر کنگره شنیده می‌شد، کاهش شدید هزینه‌های فدرال است.

نظرسنجی‌ها اما نشان می‌دهد اکثریت آمریکایی‌ها با کاهش هزینه‌ها مخالفند مگر آنکه این کاهش به سود امنیت ملی تمام شود. همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم آمریکا مخالف افزایش سن بازنشستگی یا کاهش مزایای درمانی و تأمین اجتماعی به ویژه برای بازنشستگان هستند. جنبش چای بدون شک در نخستین اقدام خود درصدد تغییر طرح اوباما مبنی بر اصلاح نظام بیمه درمانی برخواهد آمد.

برخی تحلیلگران می‌گویند که طرح‌های این جنبش برای مدیران تجارت و کسب و کار بیش از حد اندازه افراطی است. تقریبا همه اعضای این جنبش، سفیدپوست، تحصیل‌کرده و از طبقه متوسط هستند و بیشترشان تازه به سیاست رو آورده‌اند.

حزب جمهوریخواه که از بی‌مسئولیتی‌های مالیاتی خود در دوران تصدی جورج بوش آگاه است، سعی کرده به رأی‌دهندگان اطمینان بدهد که از اشتباهات گذشته درس گرفته و در دوره فعلی که به‌نظر می‌رسد هزینه‌های دولت از کنترل خارج شده است، حزبی است که جانب احتیاط و اعتدال را نگاه خواهد داشت.

ولی آیا تب ضدیت با هزینه‌های اعضای جنبش چای و برخی از نامزدهای مورد حمایتشان از دید مدیران تجاری زیاده از حد نخواهد بود؟ بعضی از این مدیران تجاری نگران آن هستند که در سال آینده تصویب هزینه‌ها در کنگره برای طرح‌هایی نظیر جاده‌سازی‌ و رسیدگی به زیرساخت‌ها سخت‌تر شود. با بررسی نتایج این انتخابات برخی از خود می‌پرسند آیا شعارهای عوام فریبانه منجر به ایجاد محیطی نخواهد شد که در آن هرگونه هزینه دولتی- و نه فقط بازخرید بدهی‌های بانک‌ها و بسته مشوق‌های اقتصادی- مورد نکوهش قرار گیرد؟

کد خبر 119900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز