گروه اجتماعی - مینا شهنی: سرانجام وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی دوره پیش‌دبستانی را ابلاغ کرد.

بعد از گذشت 3 ماه از زمان واگذاری مسئولیت مراکز پیش‌دبستانی سرانجام وزارت آموزش و پرورش برای انجام این سرپرستی دستورالعمل اجرایی تدوین کرد.مسئولان وزارت آموزش و پرورش در چند ماه گذشته مدعی بودند که این بخشنامه وجود داشته و دسترسی و اجرای آن امکان‌پذیر است اما وقتی مدیران مهدهای کودک برای تمدید پروانه‌کارشان به ادارات آموزش و پرورش مراجعه می‌کردند کارشناسان اعلام می‌کردند که برای انجام این دسته کارها هنوز دستورالعملی از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.

کارشناسان اداره‌های آموزش و پرورش به کسانی که برای تاسیس پیش‌دبستانی یا تمدید پروانه مراجعه می‌کردند، می‌گفتند که فعلا دست‌نگه دارید تا قانونی در این زمینه ابلاغ شود. فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، همزمان با انتشار خبر واگذاری مسئولیت مراکز پیش‌دبستان به وزارت آموزش و پرورش گفته بود: در حال حاضر درصورتی‌که فضای کافی در مدارس دولتی داشته باشیم، برای کودکان دارای 5 سال تمام برنامه داریم. اما این جملات سبب بروز نگرانی در میان پدر و مادرها شد چرا که آنها نمی‌خواستند که کودکان‌شان در میان شاگردان دبستانی آموزش ببینند؛ البته قربان تاکید کرد که ساعت زنگ تفریح این کودکان نیز با دانش‌آموزان دبستانی متفاوت است و در رابطه با مسائل بهداشتی و آموزشی آنها نیز هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چرا که کلاس‌ها دارای مربی و کمک‌مربی است و ساعت تفریح آنها نیز کنترل می‌شود.

پس از آن حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز در پاسخ به خبرنگار همشهری در این‌باره گفت که برای اطمینان خاطر خانواده‌ها، این دسته از کودکان در فضایی جداگانه آموزش خواهند دید و به هیچ وجه آموزش و پرورش برنامه‌ای برای این گروه در کنار دانش‌آموزان ابتدایی ندارد.اما نگرانی پدر و مادرها از یک سو و نامشخص بودن شرایط ادامه فعالیت مراکز پیش‌دبستانی از سوی دیگر چندماهه گذشته را به زمانی بحث‌انگیز برای کودکان 4 و 5 ساله تبدیل کرد و وقتی کارشناسان ادارات آموزش و پرورش هم نتوانستند به پرسش‌های مدیران مراکز پیش‌دبستانی پاسخ روشنی بدهند، این نگرانی تشدید شد. بعد از گذشت چند ماه سرانجام 16 مرداد ماه 1390 دستورالعمل اجرایی دوره پیش‌دبستانی از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد .

قانون مدارس غیردولتی

در ماده 7 از فصل دوم این دستورالعمل آمده که شرایط و مدارک مورد نیاز و وظایف مؤسس مراکز غیردولتی و مراکز ضمیمه برابر مفاد ماده 8 و 9 قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی و تبصره‌های ذیل آن خواهد بود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که باز هم وزارت آموزش و پرورش بر طبل پیشینش کوبیده است که سرپرستی کودکان
4 و 5 ساله را به مدارس واگذار کند چراکه قوانین حاکم بر تاسیس و نظارت مدارس غیردولتی خواهان ایجاد شرایطی از سوی مؤسس است که از عهده مدیر یک مرکز پیش‌دبستانی برنمی‌آید.
یکی از شرایط دشوار این قانون معرفی یک مکان آموزشی در حد یک دبستان است، درحالی‌که مدیران پیش‌دبستانی برای آموزش به کودکانی که حداکثر به 50 نفر می‌رسند عملا نمی‌توانند خواسته‌های وزارت آموزش و پرورش را تامین کنند.

کد خبر 142981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز