گروه اجتماعی- مینا شهنی: تمدید نشدن پروانه‌های کار همچنان مشکل حل‌نشده مراکز پیش‌دبستانی است.

پیش دبستانی

مهدهای کودکی که تاریخ مجوزهایشان به پایان رسیده است با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش خواستار تمدید پروانه کار شده‌اند اما هیچ‌یک نتوانسته‌اند در این کار موفق شوند.پس از امضای تفاهمنامه میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی، مسئولیت صدور و تمدید پروانه مراکز پیش‌دبستانی برعهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد، اما با گذشت چند ماه از اجرای تفاهمنامه، وزارت آموزش و پرورش هنوز برای حل این مشکل اقدام نکرده است و در حال حاضر مراکزی که مهلت پروانه کارشان به پایان رسیده، با بلاتکلیفی روبه‌رو هستند.

علی کریمی فیروزجایی، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس، در این‌باره گفت: وزارت آموزش و پرورش تاکنون می‌بایست این مشکل را برطرف می‌کرد. وزیر آموزش و پرورش امروز به مجلس می‌آید و با طرح این مسئله خواستار حل مشکل تمدید مجوز مراکز پیش‌دبستانی خواهیم شد.او در همایش «من هنوز 7 سالم نشده» با اشاره به اینکه نمایندگان انتظار تولید محتوای آموزش از وزارت آموزش و پرورش را دارند، توضیح داد: نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا آموزش و پرورش را در کشور منسجم کنند و زیر نظر یک وزارتخانه قرار دهند. در همین راستا احتمال ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش هم وجود دارد.

کریمی افزود: مصوبه مجلس برای واگذاری مسئولیت مراکز پیش‌دبستانی به وزارت آموزش و پرورش در یک دوره‌ 5 ساله و به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و در پایان دوره نقاط ضعف این مصوبه شناسایی شده و نسبت به برطرف‌کردن آنها اقدام می‌شود. این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه باید مهلت آزمایشی این مصوبه سپری شود، گفت: تاکنون 3 سال از شروع این مصوبه گذشته و باید اجازه بدهید تا 2سال باقیمانده نیز سپری شود تا مزایا و معایب قانونی مشخص شود. در هر حال، اگر نمایندگان مجلس به این نتیجه برسند که به نظام آموزش آسیب وارد شده بعد از طی دوره آزمایشی نسبت به اجرای مجدد تصمیم خواهند گرفت. به گفته‌ کریمی، نمایندگان مجلس از وزارت آموزش و پرورش خواسته‌اند تا با طراحی برنامه آموزشی برای مراکز پیش‌دبستانی، نظارت بر این بخش را بر عهده بگیرد.

گفتنی است که وزارت آموزش و پرورش پس از امضای تفاهمنامه بابدبینی اعلام کرد که کودکان 4 تا 6 ساله در دبستان‌ها آموزش پیش‌دبستانی را پشت سر خواهند گذاشت اما این تصمیم واکنش خانواده‌ها را به‌دنبال داشت. پس از آن وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که مراکز پیش‌دبستانی که خواستار ادامه فعالیت هستند، می‌بایست مجوز دبستان غیردولتی بگیرند. مدیران مهدهای کودک نیز اعلام کردند که در چنین شرایطی ادامه کار برایشان ممکن نخواهد بود. در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش هنوز آیین‌نامه‌ای برای تعیین تکلیف وضعیت مراکز پیش‌دبستانی آماده نکرده است.

کد خبر 137464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز