گروه اجتماعی: تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی در شورای‌عالی آموزش و پرورش تصویب شد اما زمان اجرای این طرح هنوز به‌طور شفاف اعلام نشده و سخنان دوپهلوی وزیر آموزش و پرورش نیز بر این ابهام افزوده است.

کلاس درس

حمید‌رضا حاجی‌بابایی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «احتمالا تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی از بهار سال آینده(90) اجرایی می‌شود».وی گفت: در فصل بهار روزها طولانی است و در مدارسی که دونوبته هستند نیز مشکلی برای اجرا نداریم و از طرفی موجب آمادگی بیشتر برای اجرای کامل طرح در مهر‌ماه می‌شود.البته وزیر آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده بود که طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی پس از امضا و ابلاغ رئیس‌جمهور، از سال90 اجرا خواهد شد؛ هر چند در این اظهارات به‌وضوح مشخص نبود که منظور از سال آینده، سال تحصیلی آینده(91-90) است یا ابتدای سال 90. البته تاکنون این طرح از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ نشده‌است.

تعطیلی پنجشنبه‌ها نیازمند مصوبه مجلس

پس از اعلام تصویب تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی، برخی از نمایندگان مجلس اجرای طرح را منوط به تأیید مجلس دانستند.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به همشهری گفت: طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی با درنظر گرفتن نکات مثبت آن قابل اجراست و آموزش و پرورش مصمم است آن را از فروردین سال 90 اجرا کند، البته بر این باورم که باید نقاط قوت و ضعف این طرح از زوایای مختلف مورد بررسی دقیق قرار گیرد.علی عباسپور‌تهرانی‌فرد اظهار کرد: باید همه جوانب این طرح بررسی شود تا احیانا به تقویم آموزشی مدارس دونوبته لطمه‌ای وارد نکند.
وزیر آموزش و پرورش دیروز در واکنش به این اظهارات گفت: تصمیم‌گیری در این باره از شئون شورای‌عالی آموزش و پرورش است البته اگر مجلس در رابطه با یک موضوع خاص مصوبه‌ای داشته باشد، آن را اجرا می‌کنیم اما در شرایط نبود مصوبه مجلس، شورای‌عالی آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرد.

احتمال اجرای آزمایشی طرح

چندی پیش نیز رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش درباره زمان اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی گفته بود: از فروردین سال آینده در برخی مدارس ابتدایی این طرح به شکل آزمایشی اجرا می‌شود.مجید قدمی اظهار کرد: هم‌اکنون ساعت آموزشی مدارس ابتدایی 8 تا 12است که درصورت اجرای طرح، مدارس می‌توانند از ساعت 7:45 فعالیت خود را آغاز کنند و تا 12:30 ادامه بدهند که بدین ترتیب هر روز 45دقیقه به ساعات آموزشی اضافه می‌شود که جایگزین 4ساعت آموزشی روز پنجشنبه است.

پیش دبستانی، باشد ولی رسمی نه

از سوی دیگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش سر‌درگم هستند که دوره پیش‌دبستانی جزء دوره آموزش و پرورش رسمی است یا نه؟ یک روز یکی می‌گوید جزء آموزش و پرورش رسمی است و روز دیگر مسئول دیگری بر خلاف او اعلام می‌کند که... .چندی پیش معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود: پیش دبستانی از سال آینده به‌عنوان ضرورت ملی در کشور رسمی می‌شود و تولید محتوای مناسب برای ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی شاغل در این بخش در دستور کار قرار می‌گیرد.

فاطمه قربان اظهار کرد: نقش وزارت آموزش و پرورش نظارت بر عملکرد مراکز غیردولتی پیش‌دبستانی است و هیچ برنامه‌ای برای اجباری‌شدن این دوره ندارد.وزیر آموزش و پرورش اما دیروز اعلام کرد: براساس برنامه‌ها و مصوبات، پیش‌دبستانی جزء آموزش رسمی قرار می‌گیرد تا جایگاه آن جدی گرفته شود و باید پیش‌دبستانی را در بخش غیردولتی نیز گسترش دهیم.

کد خبر 130372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز