چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌ا‌صغر محمدی: مجوز تأسیس مراکز پیش‌دبستانی با سرعت زیادی صادر می‌شود به‌طوری‌که طی 20روز یک هزار و 604 مجوز صادر شده است.

مهد کودک

براساس خبری که سایت وزارت آموزش و پرورش منتشر کرده تا‌‌ ششم شهریور، ‌شش هزار و 406 مجوز ایجاد مراکز پیش‌دبستانی برای سال تحصیلی 91-92 در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور صادر شده است. معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این تعداد مجوز ایجاد مراکز پیش‌دبستانی از مجموع هشت هزار درخواست در دست اقدام وزارت آموزش و پرورش صادر شده است، اعلام کرد: کمک به رشد و پرورش عاطفی نوآموزان، ایجاد درک شرایط محیط، کیفیت‌بخشی به ارزش‌ها و هویت ملی و ایجاد رفتارهای مطلوب، ازجمله اهداف ایجاد مراکز پیش‌دبستانی است.

فرشته حشمتیان با اشاره به ماده 9 قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی گفت: طبق قانون، تأسیس و اداره این مدارس و مراکز به‌صورت غیردولتی است.رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اولویت صدور مجوز برای ایجاد مراکز پیش‌دبستانی توسط افراد حقیقی و حقوقی تأکیدکرد: همه مؤسسان مدارس غیردولتی، فرهنگیان و بازنشستگان، دستگاه‌ها و سازمان‌ها با جایگاه حقوقی، مؤسسان و شرکت‌هایی که در سال گذشته با مدارس غیردولتی ارتباط داشته و همه مربیانی که دارای سابقه اشتغال هستند در اولویت صدور مجوز برای ایجاد مراکز پیش‌دبستانی هستند.

افزایش بی‌سابقه تقاضای تأسیس مراکز پیش‌دبستانی

وزیر آموزش و پرورش اما در آیین بزرگداشت روز خبرنگار اعلام کرد: از بین هفت هزار و 200 درخواست مجوز فعالیت مرکز پیش‌دبستانی، مجوز فعالیت پنج هزار و 500 مرکز صادر شده است.حمید‌رضا حاجی‌بابایی افزود: هنوز مجوز فعالیت دو هزار مرکز پیش‌دبستانی صادر نشده است؛ مراکز پیش‌دبستانی در طول 33سال گذشته به‌صورت غیردولتی اداره می‌شدند. به گفته وی، در گذشته پیش‌دبستانی زیرنظر معاونت ابتدایی بود اما مجوزهای فعالیت آن را معاونت مشارکت‌های مردمی صادر می‌کرد و بر این اساس به نیاز مردم به‌وجود مراکز پیش‌دبستانی پاسخ داده نمی‌شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: براساس قانون مدارس غیردولتی، فعالیت مدارس پیش‌دبستانی به سه بخش اجرا (ارائه مجوز توسط معاونت مشارکت‌های مردمی)، سیاستگذاری و نظارت (توسط معاونت ابتدایی) و تولید محتوا (توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی) تقسیم شده است.

امکان تشکیل پیش‌دبستانی در مدارس راهنمایی

وزارت آموزش و پرورش با توجه به اجرای طرح تغییر ساختار نظام آموزشی 3 - 3 - 6 از مهر‌ماه امسال و تشکیل نشدن پایه اول راهنمایی، برای جبران ضرر مالی مدارس راهنمایی غیردولتی به مؤسسان مدارس راهنمایی غیردولتی مجوز راه‌اندازی دوره پیش‌دبستانی داد. پیش از این مسئولان آموزش و پرورش تأکید می‌کردند که حتما باید فضای مراکز پیش‌دبستانی با دبستان‌ها از هم منفک باشد اما برای جبران ضرر احتمالی مؤسسان مدارس راهنمایی غیردولتی، این موضوع را زیر پا گذاشتند.

از هنگامی که دوره پیش‌دبستانی به‌صورت مستقل تعریف شد، به‌صورت مشارکتی و غیردولتی دایر شده بود؛ تعداد قابل توجهی از مراکز پیش‌دبستانی توسط بهزیستی و تعدادی نیز تحت پوشش آموزش و پرورش و اندکی از آنها نیز توسط افراد حقیقی و مؤسسات اداره و به شکل اجاره‌کردن مدارس گردانده می‌شد. با واگذاری امور مراکز پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش، نابسامانی در مراکز پیش‌دبستانی مشاهده شده و شهریه این دوره توسط سازمان مدارس غیردولتی تعیین می‌شود که نسبتا افزایش یافته است.

در سند تحول آموزش و پرورش درباره سنین لازم‌التعلیم آمده است: سن تعلیم و تربیت رسمی پنج‌سالگی تعیین شده اما سن افراد لازم‌التعلیم طبق قانون مشخص می‌شود، همچنین این سند هم با تأکید بر پیش‌دبستانی، این دوره را برای تکوین و آمادگی دوره تحصیلی اجباری مفید دانسته ولی آموزش و پرورش با توجه به بار مالی آن ترجیح می‌دهد این دوره به‌صورت غیردولتی برگزار شود.

دوره پیش‌دبستانی

دوره پیش‌دبستانی به دوره دوساله‌ای اطلاق می‌شود که کودکان گروه سنی چهار تا شش سال را تحت پوشش برنامه‌های تربیتی قرار می‌دهد و به دو صورت دولتی با مشارکت مردم و غیردولتی براساس قوانین مربوط تشکیل می‌شود. همچنین براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش، راهنمای برنامه آموزشی و پرورشی دوره پیش‌دبستانی توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش می‌رسد و در چارچوب راهنمای مذکور مواد آموزشی به‌صورت غیرمتمرکز تهیه می‌شود.

البته با وجود تأکید مسئولان آموزش و پرورش تاکنون محتوای آموزشی برای دوره پیش‌دبستانی تهیه نشده است؛ اگرچه با تقاضاهای تأسیس مرکز پیش‌دبستانی موافقت می‌شود. ظاهرا کمیت هدف است و کیفیت باز هم فراموش شده است، البته به میزان شهریه‌ها نیز کمتر توجه می‌شود.

کد خبر 182850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز