گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: طی چند سال اخیرا همواره درباره دوره پیش‌دبستانی مباحثی مطرح بود و برخی آن را دوره رسمی غیراجباری می‌دانند و برخی دیگر دوره غیررسمی غیراجباری.

مداد

این تناقض‌گویی در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده و جالب اینکه دیروز دو مقام ارشد وزارت آموزش و پرورش در این‌باره نظرات متفاوتی را بیان کردند.معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دیروز اعلام کرد: دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم، ‌کمترتوسعه یافته و حاشیه‌ای رایگان است و طبق اصل30 قانون اساسی آموزش‌های رسمی باید رایگان انجام شود؛ این در حالی است که پیش‌دبستانی، غیراجباری و غیررسمی است.

فاطمه قربان در مورد غیردولتی شدن پیش‌دبستانی نیز گفت: این موضوع منافاتی با اصل 30قانون اساسی ندارد و ‌
بر مبنای اصل 30قانون اساسی آموزش‌های رسمی باید به‌صورت رایگان انجام شود و این در حالی است که دوره پیش‌دبستانی غیراجباری و غیررسمی است و از ابتدا نیز به‌صورت دولتی اداره نمی‌شد. وی در مورد کمبود مربیان دوره ششم ابتدایی گفت: تمامی کلاس‌های مقطع ششم ابتدایی با حضور معلمان آموزش‌دیده در حال برگزاری است و دریافت وجوه فعالیت‌های فوق برنامه بر مبنای رضایت دانش‌آموزان و والدین انجام می‌شود.

رسمی غیراجباری

در همین حال دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: دوره پیش‌دبستانی یک دوره رسمی غیراجباری است.مهدی نوید ادهم، با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش در نظام تحولی برای دوره پیش‌دبستانی گفت: پیش‌دبستانی یک دوره رسمی غیراجباری است، پس آموزش و پرورش به لحاظ اهمیت توجه ویژه‌ای برای این دوره قائل است اما وظیفه‌ای قانونی در این خصوص ندارد.

وی افزود: پیش‌دبستانی با توجه به اینکه دوره قبل از ورود به دبستان است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هرچه برنامه‌های این دوره همسو با نظام تعلیم و تربیت باشد کار آموزش و پرورش در آموزش آسان‌تر می‌شود و قانونگذار نیز چگونگی برنامه‌ها و اهداف تعریف‌شده برای این دوره را به‌طور کامل مشخص کرده است.

آموزش و پرورش رایگان

درحالی‌که ‌ اصل30 قانون اساسی دولت را موظف به فراهم کردن وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه می‌کند و از طرفی مسئولان آموزش و پرورش و کارشناسان تعلیم و تربیت بارها بر اهمیت بی‌بدیل دوره پیش‌دبستانی در امر آموزش و پرورش کودکان صحه گذاشته‌اند با استناد به کدام قانون اعلام می‌شود پیش‌دبستانی غیررسمی و غیراجباری است؟ شاید به‌دلیل بار مالی که برای آموزش و پرورش دارد.

در این اصل هیچ اشاره‌ای به غیر‌دولتی شدن دوره آموزش پیش‌دبستانی نشده و صد البته که تأکید شده باید وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت ایران تا پایان دوره متوسطه توسط دولت فراهم شود. اینکه مدارس عادی دولتی که از امکانات مناسبی برخوردار هستند توسط وزارت آموزش و پرورش به مدارس خاص تبدیل شوند و شهریه دریافت کنند در کجای قانون اساسی آمده است؟

آیا اصل30 تنها برای توجیه واگذاری امور دوره پیش‌دبستانی به مدارس غیردولتی مورد استناد است و تصریح قانون درباره ایجاد امکانات تحصیل رایگان فراموش شده؟ چرا مدارس عادی دولتی به مدارس استعدادهای درخشان، هیأت امنایی، نمونه دولتی و شاهد تبدیل می‌شود و دانش‌آموزان برای تحصیل در آنها آزمون می‌دهند و از پدران و مادران برای تحصیل فرزندشان در این مدارس شهریه دریافت می‌شود؟

البته وزیر آموزش و پرورش مردادماه امسال در پاسخ به پرسش همشهری درباره تعریف مدارس عادی دولتی، اعلام کرد: مدارس دولتی شامل استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد است و مدرسه عادی دولتی تنها در حاشیه شهرها وجود دارد.

چرا باید مدارس عادی دولتی با دستور وزیر آموزش و پرورش به مدارس دیگر تبدیل شود که دانش‌آموزان کم بنیه علمی و مالی از تحصیل در آن مدارس منع شوند. براساس قانون در کشور ما دو نوع مدرسه وجود دارد، دولتی و غیردولتی؛ مدارس دولتی حق دریافت شهریه ندارند، هر چند اکنون به بهانه‌های مختلف از پدران و مادران دانش‌آموزان در مدارس عادی دولتی هم پول دریافت می‌شود.


با تبدیل مدارس عادی دولتی، اکنون دانش‌آموزان با معدل بالا در مدارس خاص درس می‌خوانند.اکنون مدارس عادی دولتی زیادی به مدارس خاص تبدیل شده‌اند و عملا امکان تحصیل دانش‌آموزان کم بضاعت در مدارس به‌اصطلاح دولتی کمتر شده و به نوعی در نحوه تحصیل دانش‌آموزان نیز شکافی ایجاد شده است.

کلاس‌های فوق برنامه

پرسش دیگر درباره کلاس‌های فوق‌برنامه است. به گفته مسئولان اکنون اغلب مدارس یک‌نوبته شده و روزهای پنجشنبه نیز مدارس تعطیل هستند، اگر برنامه‌ریزی‌ها به‌نحوی باشد که همه کلاس‌ها به‌طور منظم برگزار شود و معلمان موظف شوند براساس تقویم آموزشی دروس را تدریس کنند آیا نیازی به برگزاری کلاس‌های فوق برنامه احساس می‌شود.

آیا برگزاری کلاس‌های فوق برنامه روشی برای کم‌کاری‌ها و تأمین درآمد برای مدارس نیست، آیا دانش‌آموزان به لحاظ ذهنی پس از حضور شش تا هفت ساعته در مدرسه، بازهم توانایی یادگیری دارند؟البته در برخی مناطق، دبستان‌ها با کمبود نیرو روبه‌رو هستند و برای تدریس در دبستان‌ها نیروهای آموزش ندیده و بی‌سابقه در امر تدریس به‌کار گرفته شده‌اند.

کد خبر 187110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز