گروه بورس: بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد؛ میانگین بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با وجود نزول شاخص‌ها در ماه‌های گذشته از شاخص کل بورس تهران نیز پایین‌تر بوده و بازده کل بورس تهران به‌مراتب بیشتر از بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

بورس

به گزارش همشهری، بیش از 2 سال از زمان راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌گذرد و در این مدت فعالیت این صندوق‌ها روز به روز افزایش یافته است. این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و غیرحرفه‌ای این امکان را می‌دهد تا در بازار سرمایه به‌صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام هستند که در قالب یک واحد یا اصطلاحا یونیت به سهامداران فروخته می‌شوند. مدیران این صندوق که مجموعه‌ای از سبد سهام را مدیریت می‌کنند، تلاش می‌کنند تا بازده بیشتری نسبت به رقبای خود به دست بیاورند اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذار چندان امیدوار‌کننده نیست و این بازده هرگز از بازده کل سرمایه‌گذاری در بورس تهران بیشتر نبوده است.

هر چند بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 1389 با جهش زیادی مواجه شد اما باید توجه داشت که این بازده ناشی از عملکرد مثبت بورس تهران و افزایش قیمت‌ها در این سال بود اما در این سال نیز کمتر صندوقی توانست به میزان بازده شاخص بورس دست پیدا کند؛ به‌طوری که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور متوسط در سال 89 به بیش از 77 درصد رسید اما صندوق‌هایی که توانستند این میزان بازده به دست بیاورند، به عدد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسید.

جدول

عملکرد صندوق‌ها در یک سال گذشته

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به بازده کل بورس در یکسال گذشته با یک اختلاف فاحش به 16درصد رسیده به این معنا که بازده کل بورس تهران 16 درصد بیش از بازده کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال است. آمار‌ها نشان می‌دهد که بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یکسال گذشته به‌طور میانگین به 31.4درصد رسیده درحالی‌که بازده بورس تهران در یکسال گذشته با وجود آنکه در طول ما‌ه‌های گذشته با نزول‌های زیادی مواجه شده، به47.5درصد رسیده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد بازده صندوق‌ها در 6 ماه گذشته9.7 درصد بوده درحالی‌که میانگین بازده کل بورس تهران در همین دوره 12.2 درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، از میان 58 صندوق سرمایه‌گذاری که هم‌اکنون در بازار سرمایه ایران فعال هستند، فقط عملکرد 3 صندوق در طول 3 ماه گذشته مثبت بوده و این 3 صندوق نیز به‌طور متوسط بین2.7تا4.9درصد سود به دست آورده‌اند. این اطلاعات به معنای آن است که در طول 3 ماه گذشته 49 صندوق سرمایه‌گذاری بین0.6 تا20.7 درصد از میزان خالص سرمایه‌گذاری‌هایشان را از دست داده‌اند.

کد خبر 142876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز