گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از جایگزین شدن روش ثبت سفارش به جای روش حراج در بورس تهران خبر داد

بورس

به گزارش همشهری، سال‌هاست سهامی که برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شوند به روش حراج فروخته می‌شوند. در این روش، یک قیمت پایه تعیین می‌شود و سپس خریداران دستور‌های خود را بر مبنای این قیمت در سیستم وارد می‌کنند و بر همین اساس قیمت افزایش می‌یابد.در سال‌های گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌دلیل اینکه قیمت برخی از سهام بیش از حد گران شد مورد انتقاد فعالان بازار قرار گرفت. نمونه کامل این عرضه ناموفق مربوط به فروش سهام بیمه دانا است که قیمت سهام این شرکت پس از عرضه به‌شدت کاهش یافت و سهامداران زیادی متضرر شدند. البته بخش زیادی از این کاهش قیمت ناشی از منتشر نشدن اطلاعات کافی در بازار بود که باعث متضرر شدن سهامداران جز شد.

بر همین اساس قرار است به‌زودی روش جدیدی در بورس تهران برای عرضه‌های اولیه در نظر گرفته شود که بر مبنای آن سهامداران یک روز قبل از عرضه به‌صورت مجازی اقدام به خرید وفروش سهام می‌کنند و میانگین قیمت این معامله مجازی مبنای قیمت در روز عرضه می‌شود. درواقع عرضه اولیه در 2 روز انجام می‌شود و خود سهامداران یک روز قبل از عرضه قیمت سهم را تعیین می‌کنند؛ به این روش که اخیرا در دنیا رایج شده روش ثبت سفارش گفته می‌شود.

در همین رابطه حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که روش عرضه اولیه سهام به چه روشی تغییر خواهد کرد؛ گفت: برنامه تغییر عرضه اولیه سهام در قالب دستورالعمل عرضه‌های اولیه به سازمان بورس ارسال شده و طی آن بورس تهران پیشنهاد کرده است که روش عرضه‌های اولیه به روش ثبت‌سفارش تغییر کند.وی افزود: این روش هم‌اکنون در قالب دستورالعمل عرضه‌های اولیه در حال بررسی است و پس از تصویب در سازمان بورس برای اجرا ابلاغ خواهد شد.قالیباف اصل در باره سازو کار این روش توضیح داد: در این روش سهامداران حقیقی و حقوقی یک روز قبل از عرضه، سفارش‌های خود را از طریق کارگزاران در سیستم ثبت می‌کنند و میانگین یا سقف و کف قیمت‌های درج‌شده درسامانه معاملاتی مبنای معامله در روز عرضه قرار می‌گیرد.

کد خبر 141702
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز