مسئول ارزشگذاری سهام پرسپولیس و استقلال تاکید می‌کند:

ss per

طرفدار هیچ تیمی نیستم و ارزش برند این دو باشگاه هم بیش از100 میلیارد تومان است. فرشاد به‌آبادی، مدیرعامل مؤسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر در گفت‌وگو با فارس درباره نحوه تعیین قیمت‌ سهام پرسپولیس و استقلال توضیح داد.

  • به‌نظر می‌رسد بحث ارزشگذاری برند یا همان نام و نشان تجاری موضوع تازه‌ای باشد. حال چطور شد که برای ارزشگذاری سهام پرسپولیس و استقلال از این روش استفاده کردید؟

اصولا مقوله برند دانشی نوپاست که از 6- 5 سال پیش وارد کشور شد و بعد از چند سال فعالیت و اطلاع‌رسانی این موضوع برای همگان جا افتاده که هر برندی دارای ارزشی است؛ بنابراین وقتی بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس مطرح شد، اقدام مهم و لازم برای ارزشگذاری آنها تعیین ارزش برند بود.

  • این فرایند چگونه انجام شد؟

از سال گذشته ارزشگذاری برند این دو باشگاه آغازشد که حدود یکسال این فرایند طول کشید.

  • نحوه کارتان چگونه بود؟

بعد از اینکه فرمول‌های ارزشگذاری برند را از خارج کشور خریداری کردیم اقدام به بومی‌سازی آن کردیم.

  • مگر این فرمول‌ها خریدنی بودند؟

بله، این فرمول‌ها توسط مؤسسه‌های معتبر بین‌المللی در ارزشگذاری باشگاه‌هایی مانند بارسلونا و رئال مادرید به کار برده می‌شود. وقتی این دو باشگاه با یکدیگر مسابقه دارند مصاحبه مدیران و مربیان این دو باشگاه و جذب اسپانسر در ارزش برندشان اثرگذار است. همین موضوع باعث نوسان سهام‌ باشگاه‌های فوتبال در بورس‌ها می‌شود.

  • بعد از تعیین ارزش برند پرسپولیس و استقلال، عده‌ای شایعه کردند که چون پرسپولیسی هستید، قیمت بیشتری را برای این باشگاه درنظر گرفته‌اید.

به هیچ وجه طرفدار هیچ کدام از این دو باشگاه نیستم. دلیل ارزشگذاری 45 و 42میلیارد تومانی این دو باشگاه ناشی از تعداد هواداران، طبق نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده بود که مشخص شد هواداران پرسپولیس بیشترهستند.

  • برخی اعلام کرده‌اند قیمت‌های اعلام شده گران است.

اعتقاد ما این است که ارزش برند این دو باشگاه بیش از 100 میلیارد تومان است. شاید مسئولان و پیشکسوتان از منظر ورزش به این مقوله نگاه کرده‌اند اما ما براساس برنامه کسب و کار این محاسبات را انجام داده‌ایم.

  • آیا فکر می‌کنید توان خرید برند این دو باشگاه برای متقاضیان وجود داشته باشد؟

بله. سازمان خصوصی‌سازی درنظر دارد این دو باشگاه را در قالب چند بلوک به گروه‌های مختلف بفروشد.

کد خبر 141572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز