چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه سیاسی: شورای شهر مصوب کرد که خیابانی در منطقه‌6 به نام راشل‌کوری نامگذاری شود.

بولدوزر

راشل‌کوری دختر 23‌ساله آمریکایی زمانی که برای اعتراض به شهرک‌سازی یهودیان در سرزمین‌های اشغالی به نوار غزه رفت، بولدوزرهای اسرائیلی در حال تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها بودند. او در مقابل خانه یک فلسطینی روی زانو نشست تا به‌عنوان سپر انسانی در برابر تصمیم اسرائیل برای تخریب خانه‌های فلسطینی بایستد. راننده نظامی خودروی کاترپیلار اسرائیلی بی‌توجه به او به حرکت خود ادامه داد و در اقدامی جنایتکارانه چنگک‌های بولدوزر غول‌پیکر را بر بدن راشل فرو برد.

راشل جوان‌ترین فرزند از 3فرزند خانواده کوری بود. در منطقه المپیا از شهر واشنگتن در ایالات متحده و در یک خانواده متوسط به دنیا آمد. پس از پایان دوران دبیرستان در رشته اقتصاد به کالج ایالتی رفت و در همان شهر در کلاس‌های هنری شرکت کرد. راشل به‌مدت 3 سال هر هفته به دیدار بیماران دچار اختلال روانی می‌رفت و آنها را یاری می‌داد. پس از آن و در قالب یک فرصت مطالعاتی مستقل او از ایالات متحده به غزه در سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا در پروژه خواهر خواندگی المپیا در واشنگتن و شهر رفح در کرانه باختری سرزمین‌های اشغالی فعالیت کند.

پیش از ترک ایالات متحده او به پایه‌گذاری برنامه قلم در میان کودکان المپیا در ایالات متحده و رفح در فلسطین اشغالی پرداخت. راشل برای اعتراض به آنچه در سرزمین‌های اشغالی جریان داشت و همچنین در دفاع از مردم فلسطین به سرزمین‌های اشغالی رفت تا در یک راهپیمایی اعتراضی ضدصهیونیستی در جلوگیری از تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها شرکت کند. پیش از حضور در راهپیمایی سال 2003 در دوران انتفاضه دوم فلسطین راشل کوری آموزش‌هایی را درخصوص محافظت از خود دیده بود. در 27 ژانویه 2003 او به همراه دوست دیگرش از شهر المپیا از یک ایستگاه بازرسی وارد نوار غزه شدند و پس از آن به شهر رفح رفتند.

آنجا در رفح راشل 23 ساله به‌عنوان یک سپر انسانی نسبت به تخریب خانه‌های فلسطینی اعتراض کرد. آنها چادر خود را مقابل یک خانه فلسطینی برپا کردند تا مقابل بولدوزرهای اسرائیلی بایستند و آنها را از تخریب خانه‌ها بازدارند. سربازان اسرائیلی ولی شبانه اقدام به شلیک به اطراف چادر آنها کردند تا بلکه راشل و دوستانش را از تصمیم خود منصرف کنند؛ او ولی مصمم‌تر شد. یک فلسطینی که در کسوت مترجم شفاهی فعالیت می‌کرد گفته است: اواخر ژانویه و فوریه اوج دیوانگی اسرائیلی‌ها در تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها بود. فعالیت‌های انسان‌دوستانه راشل به نفع فلسطینی‌ها آنچنان شدت یافت که برخی افراطیون احتمال جاسوس بودن او را مطرح کردند. دختر 23ساله آمریکایی ولی با تلاش‌های بیشتر به نفع فلسطینی‌های آواره و همچنین فراگیری بهتر زبان عربی در رفح سوءظن‌ها را برطرف کرد تا مشخص شود او تنها یک بشردوست مخالف اقدامات رژیم صهیونیستی است.

یک روز پیش از کشته شدن راشل کوری از سوی نیروهای اسرائیلی در رفح نامه‌ای در تیراژ وسیع در آن شهر توزیع شد که در آن پرسیده بودند که آنها برای چه به رفح آمده‌اند؟ این نامه تنها به‌منظور ناامید ساختن کوری و همراهانش در دفاع از حقوق فلسطینی‌ها منتشر شده بود. با انتشار این نامه زمزمه‌هایی در میان فلسطینی‌ها آغاز شد. 14 مارس 2003 راشل کوری در گفت‌وگو با شبکه خبری خاورمیانه گفته بود که احساس می‌کند روند تخریب سیستماتیک در توانایی مردم غزه و رفح برای زنده ماندن از سوی رژیم صهیونیستی شروع شده است. راشل گفته بود که اسرائیلی‌ها هنگام شب که فلسطینی‌ها در میان چادرهای خود بر ویرانه‌ها مشغول صرف غذا هستند به‌گونه‌ای عمل کرده‌اند که به‌نظر می‌رسید ماشین کشتار آنها در اطراف چادر آوارگان برپا شده است.

در ژانویه 2003 مقاله‌ای از یکماه آخر زندگی راشل کوری به قلم گوردن مورای منتشر شد که در آن به فعالیت‌های خوب راشل و دوستانش در بازسازی ویرانی‌های غزه و رفح پرداخته شد. براین اساس راشل موفق شده بود کمک‌های خوبی از سوی کانادا برای حمایت از کارگران شهرداری در رفح جذب کند. او همچنین توانسته بود شبکه آبرسانی در رفح را که 50 درصد آن از بین رفته یا در حال نابودی بود بار دیگر احیا کند. مورای نوشته است که بارها به هنگام فعالیت‌های عمرانی راشل و دوستانش در شهر رفح سربازان اسرائیلی به سوی آنها شلیک کرده‌اند که این اقدام با اعتراض شدید کشورهای دخیل در پروژه‌های عمرانی راشل مواجه شده بود.

در یکی از نامه‌هایی که راشل از غزه برای مادرش فرستاد نوشته بود تا آنجا که من می‌دانم اکثریت فلسطینی‌ها در حال حاضر در مقاومت بدون خشونت شبیه به آنچه گاندی در هندوستان آغاز کرده بود در برابر اسرائیلی‌ها به سر می‌برند. در 16 مارس 2003 اسرائیلی‌ها خشمگین از مقاومت مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها شروع به تخریب گسترده خانه‌های فلسطینی‌ها در مرز رفح با فلسطین کردند. بهانه آنها تخریب تونل‌های قاچاق بود. کوری بلافاصله با یک گروه 7 نفره متشکل از 3 بریتانیایی و 3 آمریکایی اقدام به مقابله با تلاش صهیونیست‌ها در تخریب خانه‌های فلسطینی کردند. بولدوزرها با آن چنگک‌های خشن خانه‌های فلسطینی‌ها را تخریب می‌کردند. کوری به‌عنوان یک سپر انسانی مقابل بولدوزر اسرائیلی ایستاد ولی در میان بهت حاضران راننده بولدوزر چنگک‌ خودرو را بر بدن او فرو کرد و راشل کوری دختر 23 ساله آمریکایی را به درون تلی از خاک فرو برد. شورای شهر تهران که پیش‌تر درصدد نامگذاری خیابانی به نام او در شهرمان برآمده بود دیروز در جلسه علنی خود نامگذاری خیابان 27 در منطقه‌6 تهران را با نام راشل کوری به تصویب رساند تا بدین‌ترتیب نام راشل در پایتخت ایران نیز همچون دیگر شهرهای جهان زنده بماند.

کد خبر 142816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز