گروه شهری: اجرای همه برنامه‌های فرهنگی شهرداری با محوریت خانواده صورت می‌گیرد.

ساختمان

محمد باقر قالیباف در مراسم گردهمایی مدیران سلامت و مسئولان خانه‌های سلامت 22گانه شهرداری تهران، ضمن تشکر از شورای راهبردی سلامت برای اقدامات ارزنده‌ای که در بحث سلامت تا‌کنون به انجام رسیده است، اظهار کرد: برای وجود شهری سالم باید شهروند سالم، خانواده سالم و محله سالم به‌وجود آید که در این میان سلامت خانواده، مهم‌ترین موضوع است. وی تاکید کرد: هیچ برنامه فرهنگی، اجتماعی و هنری در شهرداری نباید اجرا شود که خانواده‌محور نباشد؛ چراکه خانواده، جامعه را سالم می‌کند و ستون خانواده، مادر است؛ به همین دلیل سلامت برای بانوان در اولویت قرار دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:‌ با همه وجودم بر این باورم که سلامت حق مردم است و باید اجازه دهیم تا مردم این حق را به‌درستی از ما مطالبه کنند.به گفته قالیباف، دولت‌ها و حکومت‌ها برای آگاهی بخشی به مردم شکل گرفته است و اگر مردم بدانند سلامت حق آنان است، تحول عظیمی در حوزه سلامت شکل می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین رسالت این است که آگاهی را در میان شهروندان بالا‌بریم تا جامعه سالم‌تر اداره شود، افزود: امروز اگر فقر، دورویی، بداخلاقی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی در جامعه وجود دارد ریشه در عدم‌آگاهی است.

شهردار تهران با تاکید بر رویکرد محله محوری و اینکه شهرداری باید مشکلات مردم را در محله مرتفع سازد گفت: من به‌عنوان شهردار، می‌توانم برای پروژه‌هایی که مقیاس ملی و فراملی دارد تصمیم‌گیری کنم و در بحث محلات تکلیف ما این است که هزینه‌ها را در اختیار محلات قرار دهیم تا آنها با اولویت بندی مسائل ومشکلات محله را برطرف کنند.شهردار تهران خاطرنشان کرد: در بعضی بازدید‌ها شهروندان به‌دلیل اقداماتی هرچند کوچک از ما تشکر می‌کنند. این در حالی است که آنان اگر نسبت به مطالباتشان آگاهی کامل داشته باشند به این نتیجه می‌رسند که اقداماتی که صورت گرفته حق آنان بوده است.

وی در ادامه با اشاره به دوران فعالیت خود در نیروی انتظامی گفت: زمانی که 110 را راه‌اندازی کردیم پس از رصد کردن موضوعات و پیگیری آنها متوجه شدیم که در یکی از مناطق شهر تهران آمار تخلفات بیشتر از سایر مناطق است و پس از پیگیری‌های بیشتر به این نتیجه رسیدیم که افرادی که در آن منطقه زندگی می‌کنند بیش از مردم سایر مناطق دچار کمبود ویتامین ب هستند و اگر این مشکل حل شود بسیاری از ناهنجاری‌های این منطقه مرتفع خواهد شد. بنابراین به گفته شهردار تهران، ‌ سلامت، سنگ بنا و مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار است که باید آن را دنبال کنیم و زمانی این مهم محقق می‌شود که از محلات آغاز شود.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه سلامت الگویی برای سایر شهرهای کشور

بنا براین گزارش، دکتر علیرضا مرندی رئیس شورای راهبردی سلامت نیز در مراسم گردهمایی مدیران سلامت و مسئولان خانه‌های سلامت 22 گانه شهرداری تهران، عملکرد شهرداری تهران در حیطه سلامت و راه‌اندازی خانه‌های سلامت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اقداماتی که شهرداری تهران در حوزه سلامت به انجام رسانده جای سپاس دارد و خوب است تا این اقدامات الگویی برای سایر شهرهای کشور قرار گیرد. مرندی اظهار کرد: سلامت از نظر سازمان جهانی بهداشت، وضعیت حداکثری سلامت در بعد جسمی و معنوی است که متأسفانه در کشور ما به بعد معنوی آن کمتر توجه شده است. مرندی تاکید کرد: اساس کار وزارت بهداشت، ایجاد عدالت در سلامت است که در قانون پنجم توسعه تاکید شده و باید در سطح کشور ظرف 2 سال آینده به شکل مطلوب توسعه یابد.

وی گفت: خوشبختانه شهرداری تهران توفیقات زیادی در مورد این مسئله داشته و موفقیت‌های زیادی را نیز برای وزارت بهداشت به همراه آورده است.وی با اشاره به انجام اقدامات بسیار مطلوب توسط شهرداری مناطق 4 و 9 در حوزه سلامت، اظهار کرد: با شنیدن این اقدامات بسیار خوشحال و متحیر شدم چرا که با مشارکت مردم می‌توانیم سریع‌تر به توسعه و تسری بحث عدالت سلامت در جامعه دست یابیم.مرندی در ادامه با مطلوب ارزیابی کردن همکاری شهرداری و وزارت بهداشت در شورای راهبردی سلامت، اظهار کرد: شاخص‌های مورد توجه وزارت بهداشت در حیطه سلامت توسط شهرداری تهران به‌طور دقیق و مطلوب در حال اجراست و در این راستا باید این شاخص‌ها در دیگر سازمان‌ها ونهادهای کشور نیز ارزیابی شود.

رئیس شورای راهبردی سلامت تصریح کرد: کاری که شهرداری در حوزه سلامت جامعه به انجام رسانده بسیار ارزشمند است و در واقع چراغ راهی برای سایر شهرهای کشور است که در این زمینه حتی سازمان بهداشت جهانی از دکتر قالیباف شهردار تهران نیز تجلیل کرده و وی را برای ارائه توضیحات پیرامون عملکرد مثبت شهرداری در امر سلامت دعوت کرد تا سایر شهرداران دنیا نیز بتوانند از تجربیات وی استفاده کنند که این امر برای ما موجب افتخار است.

کد خبر 142812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز