همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ارزش طرح‌های در دست اجرای صنعت نفت 120 میلیارد دلار است.

oil

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای قلعه بانی درنشست خبری با بیان اینکه بیش از70 درصد این طرح‌ها در میدان‌های نفتی و گازی مشترک است افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید142 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شود.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: میدان گازی پارس جنوبی به عنوان مهم ترین برنامه توسعه‌ای صنعت نفت در کنار میادین غرب کارون از سرمایه گذاری مطلوبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مشارکت بانک‌های ملت، صادرات و سپه در طرح‌های صنعت نفت گفت: بانک‌ها می توانند با ساختارسازی، مشارکت فعال تری در توسعه صنعت نفت داشته باشند.

آقای قلعه بانی افزود:پارسال تعامل خوبی با بانک‌ها و مؤسسات خصوصی ایجاد و قراردادهای بیع متقابل داخلی با سه بانک تعریف شد و آنها نیز با ساختارسازی به مشارکت پرداختند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه پارسال حدود18 میلیارد دلار سرمایه جذب شد گفت: متوسط سرمایه گذاری جذب شده در سال89 به تنهایی 90 درصد بیش از سه سال ماقبل آن بود.

وی افزود:از ابتدای امسال تاکنون حدود هشت و نیم میلیارد دلار سرمایه جذب شده است که حدود چهار میلیارد آن از محل منابع داخلی و بقیه از محل فروش اوراق مشارکت و سرمایه گذاری خارجی بوده است و امیدواریم این رقم تا پایان امسال به 25 میلیارد دلار برسد.

آقای قلعه بانی درباره فروش اوراق مشارکت با بیان اینکه رقم تقاضای ما سه میلیارد یورو بود گفت: بانک مرکزی هفته آخر اسفند پارسال مجوز فروش300 میلیون یورو اوراق مشارکت را صادر کرد که با توجه به محدودیت زمان ،90 درصد آن به فروش رفت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه امسال دو میلیارد و700 میلیون یوروی دیگر عرضه شده است، از بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری خواست با مشارکت در صنعت نفت به رشد و توسعه این صنعت کمک کنند.

وی افزود: سرمایه گذاری بانک‌ها در طرح‌های صنعت نفت ایران علاوه بر سود آوری برای آنها، ضامن توسعه کشور است.

آقای قلعه بانی با تاکید بر اینکه اولویت شرکت ملی نفت ایران توسعه میدان‌های مشترک است گفت: این شرکت از سرمایه گذارانی که تمایل به حضور در این میادین داشته باشند استقبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه این شرکت صد میلیارد دلار بسته سرمایه گذاری برنامه ریزی کرده است افزود: میدان های کوچک و مستقل می توانند در قالب بسته‌های سرمایه گذاری و از راه‌های مختلفی مانند ایجاد کنسرسیوم توسعه یابند.

کد خبر 142596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز