همشهری آنلاین: لوبسانگ سانگای 43 ساله، دانشجوی دانشگاه‌ هاروارد، به عنوان رئیس دولت در تبعید تبت سوگند یاد کرد و جانشین دالایی‌لاما به عنوان رهبر سیاسی جنبش تبتی‌ها ‌شد.

 جانشین سیاسی دالایی لاما سوگند یاد کرد

به گزارش ایسنا، مراسم سوگند سانگای با حضور دالایی لاما در معبد "سوگلاخانگ"، مقر معنوی تبتی‌ها در شهر کوهستانی "دارامشالا" هند که مقر دولت در تبعید تبتی‌هاست، برگزار شد.

در یک تغییر تاریخی از انجام فعالیت‌های سیاسی تبت توسط شخصیت‌های مذهبی، نخست وزیر جدید دولت در تبعید تبت که هیچ گاه پا به تبت نگذاشته است، وظایف غیر مذهبی دولت را که دالایی لاما در ماه مه سال جاری آن را کنار گذاشت، برعهده می‌گیرد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه دالایی لامای 76 ساله همچنان در نقش مهم خود به عنوان رهبر مذهبی و شخصی تصمیم‌ساز باقی خواهند ماند اما این تغییر، سانگای را به یک چهره برجسته‌تر از وی تبدیل می‌کند.

با این حال سانگای با چالش‌های عدیده‌ای رو به روست.

دالایی لاما شخصیتی کاریزما برای بر جامعه تعبیدی تبتی‌ها دارد در حالیکه سانگای 43 ساله را بسیار کم می‌شناسند.

سانگای به صورت آشکار از سیاست "خودمختاری واقعی" که دالایی لاما از آن برای تبت در برابر حکومت چین دفاع کرده، حمایت کرده است اما سن وی و عضویت سابقش در کنگره جوانان حامی استقلال تبت، گمانه زنی‌هایی را به وجود آورده است که او ممکن است برنامه‌های افراطی داشته باشد.

در مراسم روز دوشنبه پس از اجرای آیین سنتی پخش چای و شیربرنج، سانگای درست پس از ساعت 9 به وقت محلی سوگند یاد کرد.

لوبسانگ سانگای که در شمال شرق هند و در منطقه "دارجیلینگ" به دنیا آمده و رشد کرده است، پیش از آنکه تحصیلات خود را در دانشکده حقوق هاروارد کامل کند، برای تحصیل به دانشگاه دهلی رفت.

وی شهروند آمریکا است و هم‌اکنون از دانشجویان برجسته دانشگاه هاروارد محسوب می‌شود.

شرح زندگی وی در کنار نسل جدید فعالان تبعیدی تبت که تحصیلات عالی آنان به عنوان یک امتیاز مهم برای رهبری محسوب می‌شود، غیرمعمول نیست.

سانگای در یک مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در دارامشالا که اوایل امسال صورت گرفت، به این موضوع اشاره کرد که دالایی لاما غیرقابل جانشینی است، اما گفت که تمایل زیادی در نسل جدید جامعه تبعیدی تبت برای رسیدن به رهبری وجود دارد.

سانگای در ماه آوریل با پشت سرگذاشتن دو نامزد دیگر جانشینی دالایی لاما با 55 درصد آرا از میان 49 هزار تبتی تبعید شده در هند انتخاب شد.

ایده دالایی لاما برای تقسیم قدرت بازگو کننده نگرانی‌هایی است که درباره چگونگی دفاع از حقوق تبتی‌ها به وجود آمد زیرا دالایی‌لاما تنها مدافع حقوق تبتی‌ها از سال 1959 میلادی بوده که وی چین را به مقصد هند ترک کرد.

شخص انتخاب‌شده یک "راه‌حل" است اما این شخص با سختی‌های بسیاری مواجه خواهد بود.

دولت در تبعید تبت از جانب هیچ کشور خارجی به رسمیت شناخته نشده و دولت چین نیز رسمیت آن را رد کرده است و حالا مشروعیت چنین دولتی بدون حضور دالایی لاما ممکن است زیر سوال رود.

کد خبر 142561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز