تقاطع بزرگراه‌های شهید چمران و حکیم، نرسیده به پل نصر، درست روبه‌روی برج میلاد مکانی قرار دارد به نام بوستان گفت‌وگو که بیش از هرچیز با برگزاری نمایشگاه گل و گیاه شناخته می‌شود؛ نمایشگاهی که از سوی شهرداری اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و هر کس که علاقه‌مند به دیدن گل‌های زیبا و رنگارنگ باشد حتما سری به این محل می‌زند.

بوستان گفتگو - برنامه بر آستان جانان

در نخستین شب ماه مبارک رمضان اتفاقی در این بوستان رخ داد که هیچ‌ربطی به گل‌و‌گیاه و درخت و درختچه نداشت اما باز هم مردم بودند و حضور داشتند.

بوستان گفت‌وگو جدای از نمایشگاه گل‌وگیاه، یک ویژگی دیگری هم دارد و آن هم وجود سبک‌های متعدد طراحی در آن است که این امکان را به مراجعه‌کنندگان می‌دهد تا از نزدیک با روش‌های پارک‌سازی کشورهای مختلف آشنا شوند به‌طوری‌که 3سبک باغ ایرانی، باغ انگلیسی و باغ ایتالیایی را می‌توان در این بوستان مشاهده کرد. حالا این بوستان با تمام ویژگی‌هایش شب‌های رمضان پذیرای مردم است؛ مردمی که می‌خواهند ثابت کنند شب‌های رمضان تنها به سریال‌های تلویزیونی ختم نمی‌شود و می‌شود از خانه بیرون زد و در این دنیای مدرن که تلویزیون همدم روزها و شب‌های مردم شده است، همدم دیگری یافت؛ با هم بودن، با هم گفتن، با هم خندیدن و با هم لذت بردن.

شهروندان تهرانی که در 2ماه اول تابستان گذرشان شب‌ها به برخی از بوستان‌ها و فرهنگسراهای پایتخت خورده بود می‌دیدند که پایتخت در این ایام تا نیمه‌های شب همچنان بیدار است. حالا سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با موفقیت طرح «هفت شهر فیروزه‌ای» به‌صرافت افتاده است تا شب‌های ماه رمضان نیز مردم را پای سفره خود بنشاند؛ سفره‌ای که در آن غذاهایش برای روح آماده می‌شود. برای اینکه ببینیم قرار است در این تدارک غذای روح چه چیزی به مردم پایتخت داده شود به بوستان گفت‌وگو رفتیم تا گزارشی را از آغاز ویژه‌برنامه «برآستان جانان» تهیه کنیم.

روز اول ماه رمضان همه چیز تحت‌تأثیر نخستین افطاری و بازی پرسپولیس با ملوان بود اما مردمی هم بودند که انگار فارغ از همه چیز و همه هیاهوی اطراف جامعه مدرن امروز به پارک زده بودند تا روح خود را تقویت کنند.وقتی وارد بوستان گفت‌وگو شدیم، بیش از هر چیز خلوتی پارک جلب توجه می‌کرد که طبیعی هم بود ساعت از 8 شب گذشته بود و همه در تکاپوی افطار بودند اما صدایی در فضای پارک وجود داشت که ناخودآگاه توجه را به‌خودش جلب می‌کرد. این صدا مربوط به رادیو «برآستان جانان» بود که گروهی از جوانان از مدتی قبل برای اجرای آن آماده شده بودند. در واقع این رادیو بیش از هر چیز سعی می‌کرد برای همان تعداد اندکی که در محوطه بوستان حاضر بودند فضای معنوی فراهم کند و با ترتیل خوانی جزء اول قرآن و مناجات‌خوانی برنامه خود را به پایان برد و وقتی برنامه رادیویی نیز به پایان رسید ساعت از 9:30 شب گذشته بود و آرام‌آرام بر میزان جمعیت نیز افزوده می‌شد.

در این فاصله هم بچه‌های بوستان گفت‌وگو مشغول آماده‌سازی‌ صحنه برنامه اصلی خود بودند. تصمیم گرفتیم سری به نقاط دیگر بوستان نیز بزنیم؛ نقاطی که با چندین غرفه در محل‌های مختلف پیش‌بینی شده بودند و نخستین غرفه‌ای که جلب توجه می‌کرد چایخانه سنتی بود و مردمی که تازه روزه خود را افطار کرده بودند سعی می‌کردند این فرصت را از دست ندهند و یک چای قند‌پهلوی خوش‌رنگ و خوش بوی ایرانی را در محیط جالب این چایخانه بنوشند.

چند متر جلوتر از چایخانه سنتی غرفه‌ای بود که در آن مجلات همشهری قرار داشت و مردمی که علاقه‌مند به مطالعه آنها بودند می‌توانستند مجله مورد علاقه خود را دریافت کنند. البته همسایگی با برج‌میلاد یکسری محسنات هم دارد که از جمله آنها حضور برخی از کارکنان برج در غرفه‌ای به نام« رمضان در برج میلاد» بود که در این غرفه محصولات فرهنگی و البته بسته‌های مختلفی که برخی از آنها به معرفی برج میلاد اختصاص داشت اهدا می‌شد.در این فضا البته کودکان هم فراموش نشده بودند و غرفه‌ای به نام عکاسباشی و سفره افطار در نظر گرفته شده بود که کودکان کنار یک تصویر سفره افطار می‌نشستند و از آنها عکس گرفته می‌شد.

گفتمان دینی، خوشنویسی اسماء الحسنی، قصص قرآنی، نقاشی کودکان، سفالگری، قرآن بخوانید و جایزه بگیرید در کنار ایستگاه مسابقات فرهنگی، ایستگاه کارگاه‌های هنرهای قرآنی و ایستگاه روابط عمومی از دیگر غرفه‌هایی بودند که در بوستان گفت‌وگو برای مردم در نظر گرفته شده بود که البته در بخش کودکان قرار است غرفه‌ها تنوع بیشتری داشته باشند و هر 4 روز یک‌بار موضوعات این غرفه‌ها تغییر کند.در کنار تمامی این غرفه‌ها و ایستگاه‌ها، یک نگار گذر هم وجود داشت که اختصاص به نمایشگاه خط نستعلیق ثمینه دانشور داشت و تا روز 14 مرداد برپا بود و پس از آن، نگار گذر به نمایش آثار هنرمندی دیگر اختصاص می‌یابد.

در فاصله‌ای که به غرفه‌ها و ایستگاه‌های فرهنگی هنری سر زدیم، آرام‌آرام برنامه اصلی بوستان گفت‌وگو هم در حال شروع شدن بود و به میزان جمعیت هم افزوده شده بود. برنامه اصلی با اجرای محمدرضا یزدان‌پرست و البته پس از پخش قرآن و سرود ملی آغاز شد و سپس سید قاسم سیدان ناظمی، مدیر فرهنگی- هنری منطقه 2 دقایقی را برای مردم درباره ویژه‌برنامه «بر آستان جانان» و همه اتفاقاتی که قرار است تا 24 مرداد ماه در بوستان گفت‌وگو رخ دهد توضیحاتی داد و پس از آن گروه نورالساجدین به اجرای تواشیح پرداختند.

پس از پایان تواشیح، گروه موسیقی سنتی دبدبه برای حاضران در بوستان گفت‌وگو به اجرای برنامه پرداختند که مورد توجه واقع شد و در فواصل مختلف برنامه، مجری برای حاضران مسابقات مختلفی را اجرا کرد که جایزه یکی از مسابقات 20 بلیت بازدید از برج میلاد بود.

ساعت از 23:30 گذشته بود که با اجرای مراسم آتش‌بازی توسط هاتف شهر عملا آغاز برنامه «بر آستان جانان» و حلول ماه مبارک رمضان جشن گرفته شد و برنامه روز نخست به پایان رسید.

کد خبر 142519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز