همشهری آنلاین: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حذف 13 رشته از زیرمجموعه علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفت: قبل از این‌که ظرفیت‌ها نهایی شود، با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شویم.

علی عباسپور تهرانی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شویم تا مشخص شود سیاست آنها در این باره بر چه مبنایی است تا نهایتا دانش‌آموزانی که با علاقه این رشته را انتخاب کردند بتوانند در رشته مورد علاقه خود که مبنای اسلامی دارد،‌ ادامه تحصیل دهند.

وی با بیان این‌که درباره رشته‌های حذف شده از علوم انسانی باید از وزارت علوم و سازمان سنجش استعلام کنیم، گفت: از یک سال پیش وزارت علوم سیاستی را در پیش گرفت که در پذیرش این دانشجویان تعدیلی بوجود آورد. چرا که الان بیشترین بیکاری را در گروه فارغ‌التحصیلان علوم انسانی داریم.

وی افزود: با توجه به بازنگری‌ای که قرار بود در رشته‌های علوم انسانی بوجود آید، تصمیم بر این بود که تعداد رشته‌های علوم انسانی کاهش یابد. کارگروهی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری و تدوین توسعه سیاست‌های رشته‌های علوم انسانی تشکیل شد.

به گفته وی، با توجه به این‌که حدود یک سال و اندی از این موضوع گذشته، قاعدتا امکان بازنگری و اصلاح علوم سیاسی و علوم اجتماعی و برخی رشته‌های مربوط به هنر براساس مبانی اسلامی وجود داشت. هم‌چنین امکان متناسب‌سازی ظرفیت‌های پذیرش نیز وجود داشت.

وی گفت: این‌که در این مقطع رشته‌های علوم انسانی را محدود کردیم می‌بایست به اطلاع دانش‌آموزان این رشته می‌رسید، این در حالی است که مساله علوم انسانی فقط با حذف رشته‌های آن حل نمی‌شود، بر این اساس انتظار داشتیم وزارت علوم سریع‌تر این بازنگری‌ها را انجام می‌داد و بر مبنای فرهنگ اسلامی وضعیت دروسی مثل علوم سیاسی و علوم اجتماعی یا مبانی مدیریت اسلامی و اقتصاد اسلامی را تعیین می‌کرد تا در زمان فعلی که زمان پذیرش دانشجو است، دانشجویان بتوانند در این رشته‌های  علوم انسانی پذیرش شوند.

کد خبر 142343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز