گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: روسای دانشگاه‌ها و یک نفر از مدیران وزارت علوم در قالب 7 کارگروه مامور بررسی طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها هستند و ماموریت دارند تا این طرح را عملیاتی کنند.

دانشگاه

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اعلام کرد: اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها یک قانون است که از سال 66 مطرح شده و وزارت علوم نیز درصدد است که اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها را در محتوا و باطن عملی کند؛ اگرچه به ظواهر نیز در این باره باید توجه شود.
غلامرضا خواجه‌سروی در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرانجام قانون عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه بیش از حد به مسئله عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها پرداخته شد و یک موضوع کاملا فرهنگی خیلی سیاسی شد و در رسانه‌ها نیز جنبه‌های دیگری پیدا کرد. آنچه دانشگاه‌ها باید انجام دهند مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و در دانشگاه‌هایی که امکان تشکیل کلاس‌های جداگانه هست باید کلاس‌های جدا برای دختران و پسران تشکیل شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها موظف به اجرای قانون عفاف و حجاب هستند، اظهار کرد: ساخت پردیس‌های دخترانه از اقدامات کارشناسی است که در این باره در دستور کار قرار گرفته و براساس مقررات، سیاست وزارت علوم بر این است که در هر استان یک دانشگاه دخترانه تاسیس کند که البته حضور در آنها اختیاری است.

فاصله با ایده‌آل‌ها در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم گفت: درخصوص عفاف و حجاب در محیط‌های دانشگاهی با ایده‌آل‌‌ها فاصله داریم، البته با بررسی‌های میدانی در دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیدیم که وضعیت عفاف و حجاب نسبت به گذشته بهتر شده است.
خواجه سروی با تاکید بر اینکه وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌مراتب بهتر از جامعه است، گفت: با انجام کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌ها، در چند سال آینده بدحجاب نخواهیم داشت.

وی در پاسخ همشهری در باره تشکیل کلاس‌های جداگانه برای دختران و پسران در دانشگاه‌ها و بروز آشفتگی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه نخستین سال اجرای طرح جدایی کلاس‌های دختران و پسران است، اشکالاتی رخ می‌دهد که اجتناب‌ناپذیر است و به مرور حل می‌شود. خواجه‌سروی با بیان اینکه در گذشته تمرکز فعالیت‌های فرهنگی بر حوزه دانشجویی بود، افزود: پیوند دادن استادان در امور فرهنگی دانشگاه‌ها از برنامه‌های جدی وزارت علوم در دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به فعالیت استادان از 2جهت در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها باید به سمتی پیش برود که از توان اعضای هیات علمی صاحب‌نظر در حوزه فرهنگی برای طراحی و اجرای برنامه‌ها مخصوصا شکل‌دهی به کرسی‌های آزاداندیشی استفاده شود. معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه‌ها موظف هستند برای اعضای هیات علمی برنامه فرهنگی داشته باشند؛ چرا که پیش از این برنامه‌ای به‌طور ساماندهی شده وجود نداشت.

تشکیل کمیته‌ افزایش نشاط دانشگاهی

وی با بیان اینکه آنچه به شکل روزمره در حوزه فرهنگی صورت می‌گیرد قانع‌کننده نیست، افزود:‌ دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید باید به دانشگاه‌های پر‌نشاط تبدیل شوند بدین‌منظور کمیته‌ای متشکل از 3معاون وزیر برای افزایش نشاط و فعالیت‌های استادان در دانشگاه‌ها تشکیل شده است.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی استادان از اول شهریور‌ماه امسال تاثیر قطعی در ارتقای رتبه آنان دارد، افزود: هیچ عضو هیات علمی نمی‌تواند بدون فعالیت فرهنگی ارتقا یابد.وی با اشاره به صدور کارنامه فرهنگی اجتماعی دانشجویان و کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: از این پس فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در کارنامه‌ای ثبت و ضبط می‌شود و این کارنامه بر آینده تحصیلی و شغلی دانشجویان نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

معاون وزیر علوم درباره تفاهمنامه همکاری وزارت علوم با حوزه‌ علمیه اظهار کرد: محورهای این تفاهمنامه مسائل فرهنگی، آموزشی، ‌پژوهشی و تربیت نیرو برای دوطرف است. بر این اساس خروجی‌های علمی و پژوهشی حوزه علمیه در اختیار وزارت علوم قرار می‌گیرد که قطعاً با این امکان رتبه علمی ایران در تولید مقالات ارتقا می‌یابد.

حساسیت‌زایی کاذب

دبیر شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها درباره آخرین مصوبات این شورا به مهر گفت: در کارگروهی متشکل از فعالان حوزه و دانشگاه تصمیم‌گیری شد که سیاست درست با شیب مناسب در مرحله ابلاغ و اجرا به‌دور از حساسیت‌زایی کاذب می‌تواند فضا را از وضعیت نامناسب به مناسب تبدیل کند.

حجت‌الاسلام روح‌الله شاطری افزود: اکنون متأسفانه تقریباً طراحی مشخصی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و هنوز یک طرح توسعه دینی در دانشگاه‌ها نداریم و ما به‌دنبال این هستیم که یک شیب معقولی را برای حرکت طراحی کنیم.شاطری اظهار کرد: شورا به دور از هرگونه حرکت غوغا‌سالارانه به‌دنبال زیر‌ساخت درست برای وضعیت فرهنگی در دانشگاه‌هاست که یک بخش از این بحث شامل ارتباط و اختلاط و حجاب و پوشش و مباحث رفتاری در دانشگاه اسلامی است.

کد خبر 147551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز