گروه اقتصادی - محمدرضایی: دولت با گذشت 45 روز از مهلت قانونی، گزارش عملکرد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را به مجلس ارائه نکرده است.

از طرفی در هفتمین ماه از اجرای این قانون انتقاد نمایندگان نسبت به عدم‌رعایت سهم بخش‌های مختلف اوج گرفته و واکنش‌ها نسبت به پنهان‌کاری در اجرای این قانون دوچندان شده است. در این شرایط مقامات دولتی بدون ارائه اسناد مثبته تنها به تکذیب ادعاهای منتقدان بسنده می‌کنند.به گزارش همشهری، ماده 15 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت را مکلف کرده که گزارش عملکرد، دریافت و پرداخت منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها را در پایان هر 6 ماه دراختیار کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات و سایر کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس شورای اسلامی قرار دهد. اما به گفته نمایندگان با وجود گذشت یک ماه از مهلت مقرر تا‌کنون گزارشی از دخل و خرج یارانه‌ای دولت به قوه مقننه ارسال نشده است. از طرفی نگرانی‌ها درخصوص عدم‌اختصاص سهم بخش‌های مختلف به‌خصوص بخش تولید و صنعت افزایش یافته و بسیاری از نمایندگان نسبت به اجرای این قانون در قالب آزادسازی و توزیع مجدد یارانه‌ها بین مردم انتقاد دارند.

تهیه کارنامه دولت توسط دیوان محاسبات

با وجود عدم‌ارائه گزارش از سوی دولت و مشخص نبودن درآمدهای حاصل شده و اعتبارات اختصاص‌یافته به بخش‌های مختلف، دیوان محاسبات اقدام به تهیه گزارشی از فرایند اجرای این قانون کرده و آن را در اختیار نمایندگان گذاشته است. عباسعلی نورا با بیان این مطلب به همشهری گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این خصوص گزارشی تهیه کرده‌است که در آینده منتشر خواهد شد. محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس هم با بیان اینکه تا‌کنون گزارشی از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است، خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات گزارشی مفصل درخصوص درآمدها و هزینه‌های هدفمندی یارانه‌ها تهیه کرده‌است.

گزارش دیوان محاسبات

همتی معاون دیوان محاسبات هم با تأیید این خبر به همشهری گفت: دیوان محاسبات از ابتدای اجرای این قانون گزارش‌هایی در این خصوص تهیه کرده است و این کار در آینده هم ادامه خواهد داشت. وی البته از بیان جزئیات بیشتری از گزارش مذکور خودداری کرد و گفت: بسیاری از نکات ذکر شده در گزارش دیوان محرمانه بوده و قابل انتشار برای عموم نیست.

مجلس پیگیری می‌کند

سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول هم گفت: با وجود ارائه گزارش‌هایی به کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، گزارش کامل عملکرد باید به کمیسیون‌های دیگر هم ارائه می‌شد. سید کاظم دلخوش اباتری گفت: در روزهای آینده نمایندگان این مسئله را به‌صورت رسمی به دولت گوشزد خواهند کرد. علی اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به عدم‌پرداخت سهم صنایع در سال گذشته، می‌گوید: درصورت تداوم اصرار دولت برای عدم‌ارائه گزارش عملکرد در این خصوص، مجلس از ابزارهای در اختیار همانند سؤال از وزیر مربوطه یا حتی تحقیق و تفحص استفاده خواهد کرد. وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح کرد: دولت تمام توان خود را صرف بازتوزیع مجدد یارانه‌ها بین مردم کرده و به‌نظر می‌رسد که توجه کافی به سایر بندهای طرح تحول اقتصادی صورت نگرفته است.

کد خبر 142254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز