شاخص بازارهای سهام آسیا، پس از آنکه مؤسسات ارزشیابی نسبت به امکان کاهش رتبه اعتباری آمریکا هشدار دادند، کاهش یافت.

بورس

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، انتشار اخبار مربوط به کاهش غیرمنتظره در مخارج مصرفی ایالات متحده آمریکا، این نگرانی را افزایش داد که رشد اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان متزلزل است. ارزش سهام شرکت لی‌اند فانگ در هنگ‌کنگ، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده کالا به خرده‌فروشان از جمله شرکت وال- مارت استوریز، 5 درصد کاهش یافت و به حداقل آن در 2 سال اخیر رسید. ارزش سهام شرکت بی.اچ.پی‌بیلیتون، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان در سیدنی،3.4درصد کاهش یافت، درحالی‌که ارزش سهام شرکت بلواسکوپ استیل سازنده فولاد5.4 درصد سقوط کرد. ارزش سهام شرکت هوندا موتورز، شرکت ژاپنی سازنده خودرو، که بیش از 40 درصد درآمد خود را از شمال آمریکا به دست می‌آورد، 3.2 درصد در توکیو کاهش یافت.

شاخص ام.اس.سی.آی (رایج‌ترین شاخص اندازه‌گیری کارایی بازار سهام) برای منطقه آسیا و اقیانوسیه، 2.4 درصد کاهش یافت و عصردیروزبه وقت توکیو به 38/133 رسید. با رسیدن رقم کاهش 2روزه شاخص ام.اس.سی.آی منطقه آسیا و اقیانوسیه به 4 درصد، این شاخص بیشترین میزان کاهش خود از 15 مارس (15 فروردین) تاکنون را تجربه کرد. اندازه شاخص ام.اس.سی.آی منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز پس از گزارشی که نشان‌دهنده کمترین رشد تولیدات کارخانه‌ای آمریکا در 2 سال اخیر بود، کاهش یافت. پراساد پاتکار که در شرکت مدیریت دارایی پلاتیپوس واقع در سیدنی به اداره یک میلیارد و 700 میلیون دلار کمک می‌کند، گفت:

با برطرف شدن مسئله سقف بدهی آمریکا، بازارهای سهام روی ساختارهای اقتصادی آمریکا متمرکز می‌شود که این ساختارها دلگرم‌کننده به‌نظر نمی‌رسد. وی افزود: هنوز خیلی زود است که بگوییم این یک چاه هوایی است که آمریکا از آن می‌گذرد یا چیزی ترسناک‌تر از آن، اما اگر آمریکا به رکود دیگری گرفتار شود، کارایی اقتصاد جهانی در بهترین حالت کم خواهد بود. به گزارش آسوشیتد پرس، شاخص نیکی توکیو با 2.1 درصد کاهش در بازار هنگ‌کنگ شاخص مالی هنگ‌کنگ با1.9درصد کاهش و در بازار کره‌جنوبی شاخص سهام کاسپی با 2.7 درصد کاهش روبه‌رو شدند. بر این اساس شاخص سهام در بازارهای تایوان، هند، سنگاپور، اندونزی و فیلیپین نیز با کاهش همراه بوده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نگرانی شدیدی بر بازارهای مالی جهان حاکم است. کاهش شاخص سهام در بازارهای آسیا در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته نیز شاخص سهام در بازار وال استریت آمریکا با افت و کاهش روبه‌رو شد.

کد خبر 142162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز