فریبا خانی: خط ها که می‌لغزند در سپیدی کاغذ با رنگ‌های بدیع و چرخش و هیجان و پیچ و تاب‌ها،کلام خدا که می‌ریزد در نقش کاغذ و تک بیتی از مولانا و حافظ که خوش می‌نشیند در دل بوم...

می‌تواند این چیزها حال تو را خوب کند. صبح تو را زیباتر کند. دور از اشعه ماورای بنفش و ریزگرد و هوای سربی در این شهر.اثر استاد جلیل رسولی

دیگر سردرد نداری. دیگر کلافه و خسته نیستی. غرق می‌شوی در نون حرفی زیبا، غرق می‌شوی در خط ثلث و نسخ و نرمی نستعلیق و عصیانگری خط شکسته.

راستش را بخواهید به خاطر این چیزهاست که روزنامه نگاری را دوست دارم؛ دیدن و مشاهده و نوشتن...

«نورٌ علی نور» عنوان نمایشگاهی از آثار جدید نقاشی-‌خط استاد جلیل رسولی و هنرمندان دیگر است که تا 20شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست. در این نمایشگاه، 40 اثر از استاد جلیل رسولی و 90 اثر از دیگر هنرمندان این رشته می‌بینیم. در کتابچه راهنمای این نمایشگاه می‌خوانیم: « نمایشگاه حاضر در دو بخش است. در بخش نخست جدیدترین آثار استاد جلیل رسولی به چشم می‌خورد. این آثار با الهام از آیه‌ 35سوره مبارکه نور است و با ترکیب بندی‌های متفاوت بر اساس درک و حس درونی هنرمند از این آیه ساخته شده‌اند و نام «نورٌعلی نور» را بر خود دارند. رسولی سعی دارد که فضایی متفاوت را خلق کند.»

درباره جلیل رسولی اگر بخواهید بدانید، او در سال ۱۳۲۶ در شهر همدان متولد شد. از همان کودکى به خوشنویسى علاقه داشت. براى همین وقتى به تهران مهاجرت کرد، به صورت نیمه حرفه اى به این کار پرداخت و تاکنون نزدیک به ۴۳ سال است که خوشنویسى مى کند. جلیل رسولی گرچه از سبک میرعماد و عبدالمجید طالقانی، از خوشنویسان پرآوازه سده‌های گذشته، پیروی می‌کند، اما مهم‌ترین استاد او سید حسن امیرخانی به شمار می‌رود.

اثر استاد حسین زنده رودی

استاد رسولی درباره این آثار می‌گوید:«اصول و قواعد سنتی خوشنویسی را پاس می‌دارم و بر آن ارج می نهم، اما بر آنم تا با رهایی از تکرار، چشمان مشتاق شما را به ضیافت دیگری ببرم.»

نورٌ علی نور، تکرار می‌شود در رنگ‌ها و خط‌های درخشان...در ورودی نمایشگاه آثار استاد رسولی را می‌بینیم.

بخش دوم این نمایشگاه، مروری بر نیم قرن نقاشی-خط معاصر ایران است.

در این بخش آثاری چشم نواز از نقاشی- ‌خط به نمایش در آمده‌اند. این تابلوها از گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر تهران و آثار تعدادی از هنرمندان فعال در این عرصه انتخاب شده‌اند.

می‌توانید در این‌جا نگاهی بیندازید به تجارب مختلف هنرمندان کشورمان از دهه 1340 تا زمان حاضر.

اثر استاد ابراهیم حقیقی

آثار به نمایش در آمده را می‌توان وسیله ای برای‌ شناخت روند شکل‌گیری این هنر از دهه‌های گذشته تا امروز دانست؛ آثاری از فرامرز پیلارام، رضا مافی، محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، صادق بریرانی‌، حسین زنده رودی، صادق تبریزی، طاها بهبهانی و...

تابلویی می‌بینیم از محمد احصایی، به نام «پژواک» که حروف در انعکاسی زیبا و منظم تکرار شده‌اند و در هم پیچیده. نظمی درونی آنها را به هم پیوند می‌دهد.

رضا مافی روی بوم کرم رنگ مصرعی را نوشته:

فغان کاین لولیان شوخ شیرین‌کار شهر آشوب...

انگار این خط با شعر فارسی عجین است.

نقاشی‌ـ‌خط یکى از شاخه‌هاى هنر ایرانى است.

می‌توان گفت هنری جدید است و خیلی وقت نیست که رایج شده است. این هنر نگاهى نو به عنصر خط دارد و در آن خط با نقاشی و رنگ ترکیب شده است.

موزه هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله قرار دارد.

اثر استاد علی شیرازی

اثر استاد ابوالقاسم عتیقه چی

کد خبر 141722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز