سرانجام قیمت پیشنهادی واگذاری 2 باشگاه بزرگ پایتخت به بخش خصوصی اعلام شد.

فوتبال

بدین‌ترتیب، سازمان خصوصی‌سازی‌ با کمک یک شرکت متخصص در ارزش‌گذاری برند، قیمت پیشنهادی برای واگذاری باشگاه پرسپولیس را با در نظر گرفتن میزان سرمایه، 45 میلیارد تومان و باشگاه استقلال را 42 میلیارد تومان تعیین کرد. معاون سازمان خصوصی‌سازی گفته است که تا مشخص شدن وزیر ورزش این سازمان نمی‌تواند کاری انجام دهد.

محمد عباسی چندی پیش به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد و رئیس دولت بعد از رای نیاوردن حمید سجادی، هنوز گزینه دوم خود را برای این وزارت به مجلس معرفی نکرده است. به‌نظر می‌رسد با تعیین سرپرست برای وزارت ورزش و جوانان، نخستین وزیر ورزش به‌زودی مشخص نشود و تاخیر در این انتخاب، پروسه واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی را نیز به تعویق می‌اندازد. پیش‌تر، هنگامی که باشگاه استقلال و پرسپولیس شرایط حضور در بورس را پیدا نکرده بودند، قرار بود وارد بازار سوم فرابورس شوند.

وعده‌هایی برای واگذاری

چندی پیش باشگاه راه‌آهن به‌عنوان نخستین باشگاه دولتی به بخش خصوصی واگذار شد و به گفته عقدایی، سازمان خصوصی‌سازی‌ به غیر از باشگاه استقلال و پرسپولیس باشگاه ورزشی دیگری را برای فروش ندارد.

اما آیا استقلال و پرسپولیس سرانجام به بخش خصوصی واگذار خواهند شد؟

محمود احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در نامه‌ای به علی آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی خواهان واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس شد. وی در این نامه از علی آبادی خواست تا اقدامات لازم جهت واگذاری سهام این دو باشگاه به طرفدارانشان را در راستای اجرایی‌کردن اصل 44 قانون اساسی انجام دهد و نتیجه را اعلام کند. رئیس‌جمهور البته پیش از آن نیز درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس صحبت کرده بود؛ در دوره ریاست علی آبادی در سازمان تربیت‌بدنی. در آن زمان حسین هدایتی رسما اعلام کرد که سهام باشگاه پرسپولیس را خواهد خرید.

این موضوع با مخالفت سازمان تربیت بدنی مواجه شد و در این هنگام گفته شد که دولت حاضر نیست که اختیار 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت را به بخش خصوصی واگذار کند. ‌‌ البته علی‌آبادی در اواخر اردیبهشت88 در مصاحبه‌ای تاریخی گفت که سهام این دو باشگاه تا 3 ماه دیگر به مردم واگذار می‌شود. جالب اینکه علی سعیدلو در 11 مرداد 89 مدعی شد که 4ماه دیگر استقلال و پرسپولیس خصوصی می‌شوند و هیچ‌یک از این وعده‌ها عملی نشد. اکنون موفقیت باشگاه راه‌آهن در راه خودکفاشدن، سازمان خصوصی‌سازی‌ را به واگذاری استقلال و پرسپولیس بسیار امیدوار کرده است. اما یک سوی این ماجرا سازمان خصوصی‌سازی‌ و سوی دیگر سیاست دولت است؛ اینکه وزارت جدید ورزش و جوانان با خصوصی‌سازی‌ این دو باشگاه چگونه برخورد خواهد کرد.

‌ قیمت‌ها بالاست

علی فتح‌الله‌زاده، سرپرست باشگاه استقلال بعد از قیمت پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی‌ برای فروش سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: «راستش را بخواهید فکر می‌کنم یک قیمتی گذاشته‌اند که کسی نتواند بخرد. اگر قرار است این تیم‌ها را نفروشیم دیگر چرا این بحث را مطرح می‌کنیم. من که بشخصه معتقدم در فوتبالی که هیچ درآمدی ندارد نباید برای واگذاری این تیم‌ها چنین سنگی انداخت. ‌

اینکه ما چنین ارقامی را بگذاریم وسط که هیچ‌کس توان پیش آمدن هم نداشته باشد، درست نیست.» علی‌ پروین نیز قیمت سهام این دو باشگاه را بالا ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «منظورشان از این قیمت ریال بوده یا تومان؟ آخر چه کسی می‌تواند این همه پول برای اسم این تیم‌ها بدهد. باور کنید که این قیمت خیلی بالاست. اگر می‌خواهند خصوصی‌سازی‌ کنند، در فوتبالی که راهی برای پول در آوردن ندارد، نباید این سنگ‌های گنده را بیندازند.»

کد خبر 141414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز