دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در جنگ با عراق به منظور افزایش بهره‌وری ابتکارات خوبی داشت که مرور برخی از آنها جالب است:

پدافند هوایی

توپ 23میلی‌متری در رینگ بیرونی

کارشناسان پدافند هوایی به خوبی می‌دانند که لایه‌های مختلف پدافند هوایی به ترتیب از نقطه آسیب‌پذیر و لایه درونی و با جنگ‌افزارهای توپخانه‌ای ارتفاع پست و دوش‌پرتاب‌ها شروع شده، در لایه‌های میانی به سامانه‌های موشکی ارتفاع متوسط مجهز شده و در لایه‌های بیرونی، سامانه‌های موشکی ارتفاع بالا تکمیل‌کننده لایه‌های مختلف دفاع هوایی از نقطه یا منطقه آسیب‌پذیر هستند. اما این شیوه چینش سامانه‌های پدافند هوایی در برخی از مناطق جغرافیایی پاسخگوی نیازها در دفاع هوایی نخواهد بود؛ زیرا هواپیماهای جنگی دشمن می‌توانند از هموار بودن سطح زمین یا دریا استفاده کرده و با پرواز در سطح پایین به دور از دید راداری اقدام به حمله کنند. ایرانی‌ها در دفاع از برخی نقاط و مناطق فتح شده (به‌عنوان مثال فاو) اقدام به قرار دادن سامانه‌های ارتفاع پست نظیر توپ23میلی‌متری در بیرونی‌ترین رینگ دفاع هوایی کردند تا بدین‌وسیله مانع از پرواز ارتفاع پایین هواپیماهای دشمن شوند و هواپیماهای فوق در دیدراداری سامانه‌هایی همچون هاوک قرار گیرد.

انهدام موشک‌های رها شده از هواپیماها ی عراقی

یکی از ابتکارات جالب کارکنان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ که بر اثر مهارت و سطح آموزش بالای آنها حاصل شده بود انهدام موشک‌های رها شده از هواپیماها و هلی‌کوپترهای عراقی به سمت مناطق و نقاط آسیب‌پذیر بود. این در حالی بود که ایران در زمان جنگ هرگز به سامانه‌های پدافند هوایی ضدموشک مجهز نبود. این ابتکار در مقابل موشک‌های اسکاد عراقی نیز به کار گرفته شد و موفقیت‌آمیز بود.

استفاده بهینه از شبکه دیدبان بصری

اگرچه سابقه استفاده از دید‌بان‌های بصری به منظور پوشاندن خلأ دید راداری در مناطق مختلف به سال‌ها قبل از جنگ ایران و عراق برمی‌گردد اما ابتکار شهید ستاری در ساماندهی شبکه دید‌بانی و استفاده حداکثری از توان دید‌بانان بصری، نکته‌ای جالب توجه است که ثمرات ارزشمندی از خود به جا گذاشت.

سبک‌سازی‌ سامانه‌های پدافند هوایی

از ابتکارات جالب شهید ستاری در عملیات والفجر 8 (عملیات فاو) سبک‌سازی‌ سامانه‌های پدافند هوایی به منظور افزایش سرعت استفاده از سامانه و افزایش چالاکی و قابلیت جابه‌جایی سامانه پدافند هوایی است.این ابتکار منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری سامانه‌های پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران شد به‌گونه‌ای که در عملیات فوق بیش از 70فروند هواپیماهای جنگنده و10 فروند هلی‌کوپتر توسط دلیرمردان پدافند هوایی ساقط شد. مطابق ابتکار شهید ستاری در سامانه هاوک، در مرحله اول برخی از واحدهای سامانه هاوک همچون رادار تجسس (PAR)، رادار تجسس ارتفاع پایین (ICWAR) و واحدهای مقابله با جنگ الکترونیک (ROR)را حذف و وظیفه رادار تجسس(PAR)را به رادارهای مادر و کنترل شکاری واگذار شد. بدین‌ترتیب که ابتدا رادارهای مادر پس از شناسایی موقعیت هدف(از نظر سمت، برد و ارتفاع) اطلاعات فوق را به سایت هاوک ارسال کرده و سامانه هاوک بلافاصله روشن شده و در همان سمت، برد و ارتفاع دریافتی روی هدف لاک (قفل راداری) کرده و موشک را به سوی هدف شلیک می‌کند و بلافاصله پس از آن مجددا جهت مصون ماندن از حمله موشک‌های ضد‌رادار، خاموش می‌شد.البته خارج کردن رادارهایی نظیر PAR که دارای امواج پیوسته (CW) هستند از جمع سایت هاوک، خود ابتکار جالبی بود که منجر به مصون ماندن رادارهای فوق از گزند موشک‌های ضدرادار شد. زیرا موشک‌های ضدرادار سوار بر امواج CW خود را به رادار می‌رسانند و آن ‌را منهدم می‌کنند.

کد خبر 141224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز